Het abc van je materiaalkot!

Leiding Next Level: tips & tricks

Word jij leiding next level? Wel met deze Accu-tips! Duik je materiaalkot in en verzin een spel met alles wat je er vindt! Hier enkele ideetjes.

Afvalbak: goal die je kan ophangen, klep kan dienen als lanceerplatform, dingen eruit proberen te halen zonder dat de klep dichtvalt, hindernis in parcours, enz.

Blacklight: met blacklightverf codes aanbrengen in de lokalen, op leden, organiseer een fluorparty, enz.

Cijferslot: mastermind, lassowerpen, iemand heeft de code van jouw slot maar wie?, enz.

Doeken: ideaal om een schimmenspel mee te spelen, kampen bouwen, fakkels maken, in repen knippen en versiering mee maken door ze aan een koord te knopen en op te hangen door het materiaal/over het terrein, sauna/zweethut mee bouwen, enz.

Emmer: stapelen en omkegelen, gaatje in maken en een constructie bouwen om zo een eigen fontein te maken, enz.

Fluohesje: perfect als 'handicap' tijdens een sluipspel, als signaal gebruiken tijdens nachtspel (ophangen en met zaklamp schijnen om te kijken waar je naartoe moet), enz.

Gips: maak er eigen lampenkappen mee, standbeelden creëren, schrikwekkende maskers knutselen, enz.

Handtassen: vind de vrouw op de markt met de juiste handtas, baseball met handtaswerpen, impro-spel waarin je een handtas verkocht moet krijgen, enz.

IJs: blokken om een iglo mee te bouwen, voorwerpen invriezen in een ijsblok, wie heeft het ijsblokje tegen zijn of haar buik onder de tafel, enz.

Jutezak: vullen met waterballonnen en de dichtgebonden zak gebruiken als bal bij rugby, nog eens klassiek zaklopen, enz.

Kano/kajak: omkantelwedstrijd, mee op tocht nemen maar degene erin mag de grond niet raken, enz.

Legoblokken: constructies laten nabouwen zonder te praten, andere vorm van levens waarbij grote blokken meer waard zijn dan kleine, enz.

Matras: opblazen en aan elkaar binden om zo een brug over het water te maken, ideaal om een chillhoek mee te maken, enz.

Nylondraad: dingen mee laten zweven, struikeldraad met een alarm aan, gaan vissen, kettingen mee maken, enz.

Opblaasbanden: roeiwedstrijd, met helium vullen en oplaten, zoveel mogelijk opgeblazen banden in een auto/kleine ruimte krijgen, enz.

Pluimen: om uit te delen als je een complimentje wilt geven, om vanop een hoogte te laten neerdwarrelen en leden te laten gokken in welk vak de pluim zal neerkomen, enz.

Quizkaartjes: random quizmoment in de loop van de namiddag, antwoorden al op voorhand geven, antwoord geven en de leden de vraag laten raden, enz.

Rekkertjes: knuffels laten benjispringen, knikkerparcours (takken in de grond en rekkertjes ertussen spannen), mondharp, over je hoofd spannen en ze zonder aanraken naar beneden proberen te krijgen, enz.

Spons: tienbal, onder je voeten binden en schoonmaken, stempelfiguren uitsnijden, enz.

Tape: iemand omgekeerd intapen die over het terrein moet geraken terwijl de anderen met dingen gooien die zo op die persoon kunnen blijven kleven, monden toekleven, enz.

Ui: in je neus steken en om het langst niet wenen, als smokkelwaar gebruiken in smokkelspel (je moet je ui opeten als ze je pakken), als tijdsindicator gebruiken (elke laag die eraf gaat, kom je dichter bij het einde van een spel), enz.

Verkleedkleren: verkleed naar een feestje/de stad gaan, leden iemand anders laten zijn voor een dag, pimpen met ander materiaal en zo een show organiseren, enz.

Winkelkar: crashen in een muur van kartonnen dozen, een vliegtuig mee bouwen, gebruiken als bolderkar, enz.

Zonnebrillen: om ervoor te zorgen dat je van elkaar niet ziet naar waar je kijkt, als alternatief voor wimpels, enz.

Jaloers op wie dit allemaal kan verzinnen? Ga mee op Accu en word de beste spelverzinner ever! Je ontdekt tientallen handige tips voor je leidingscarrière en maakt kennis met vernieuwende spelinzichten. Bovendien kun je kennis maken met andere (bijna) leiding tijdens gezellige avondactiviteiten.