GDPR en privacy

De GDPR (General Data Protection Regulation) of AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is een Europese privacywetgeving die sinds 25 mei 2018 de Belgische wetgeving aanvult.

De GDPR-wetgeving dient om persoonsgegevens (naam, adres, foto's, ...) te beschermen. Bedrijven, organisaties, maar ook verenigingen mogen niet zomaar gegevens over ons verzamelen, bijhouden, gebruiken (bv. voor marketing) of verspreiden. Dat geldt dus ook voor Chirogroepen.

In de onderstaande video van Ik beslis wordt uitgelegd hoe die privacywetgeving werkt.

Video Url

Mogen we dan geen gegevens verzamelen? Natuurlijk wel, want die zijn nodig voor de aansluiting en de verzekering, en je kan geen contact hebben met je leden als je hun contactgegevens niet hebt. Maar het is belangrijk dat je bij gebruik van persoonsgegevens kan aantonen WELKE gegevens je verzamelt, WAAROM je dat doet en HOE je ze verwerkt en beschermt. Die informatie verzamel je in jullie privacyverklaring.

En geen paniek: we nemen met Chirojeugd Vlaanderen zoveel mogelijk over van lokale groepen, zodat er vooral tijd overblijft om te spelen!