Op kamp met een grote Chirogroep

Wat kan je doen om de organisatie van je weekend of kamp vlot te laten verlopen?

Gouden tip: begin op tijd met je voorbereidingen en communiceer duidelijk.

Wat bij een ledenstop? Gaan alle leden mee op kamp?

Sommige Chirogroepen hanteren de regel dat leden een minimumaantal keren aanwezig moeten zijn op Chironamiddagen tijdens het jaar.

Dat varieert van vijf keer tot tien per jaar, en soms is dat ook per afdeling anders. Die aanwezigheden zijn vaak ook een voorwaarde om mee op kamp te mogen.

Alert zijn voor de aanwezigheden van je  leden is nuttig en natuurlijk wil je dat leden zoveel mogelijk naar de Chiro komen. Zulke quota zijn echter niet altijd de beste oplossing:

• Leden hebben soms goede redenen waardoor ze niet aanwezig kunnen zijn, terwijl ze wel heel graag naar de Chiro komen.
  • Het zijn vaak de ouders die beslissen of hun (jonge) kinderen al dan niet naar de Chiro gaan.
  • Het lukt niet altijd om consequent met die regel om te gaan, af en toe zijn er uitzonderingen, wat willekeur en frustraties in de hand kan werken.
  • Het is meer werk voor de leiding: aanwezigheden bijhouden en opvolgen, vragen van ouders, enz.
  • Het is soms gemakkelijker om extra leiding te zoeken om mee op kamp te gaan, dan voor een heel Chirojaar. Je kan dus gemakkelijk(er) de draagkracht van de leidingsploeg vergroten op kamp.
  • Het verhoogt de drempel om bij de Chiro te komen.
  • Chiro zou een plek moeten zijn waar iedereen gewoon mag zijn, zonder voorwaarden, limieten of verplichtingen.
  • Ook op kamp kan je werken aan een hecht groepsgevoel, ook al ken je elkaar daarvoor nog niet goed.

Ga in gesprek met leden en ouders als je merkt dat leden amper of weinig naar de Chiro komen.

Staar je daarbij niet blind op een getal, maar kijk naar de goesting en motivatie van het lid om naar de Chiro te komen. Ook de thuissituatie van leden kan meespelen in hoe vaak ze wel of niet naar de Chiro kunnen komen. Denk aan: gescheiden ouders, hobby, ziekte, enz.