EHBO

Een ongeval? Of gewoon eens goed tegen de grond gegaan? Verzorg elke wonde op de juiste manier. Zo ben je zeker!

Enkele tips

• Ga op tijd naar de dokter als je niet zeker bent over de verzorging of als de wonde erger lijkt dan eerst gedacht.
  • Vergeet zeker niet de medische fiche te laten invullen. Zo weet je beter hoe je iemand kan/mag verzorgen.
  • Zorg altijd voor een ingevuld medisch getuigschrift. Je hebt dat nodig voor de aangifte van het ongeval bij de verzekeraar.
  • Download de EHBO-app van het Rode Kruis.

Verzorging

Hoe verzorg ik een brandwonde? Wat doe ik bij blaren? Een lid met een bloedneus?

Voor de verzorging van zulke ongelukjes (en meer) heeft het Rode Kruis alle kennis in petto:

Medicatie

Als leiding mag je niet zomaar medicatie geven aan je leden én medeleiding:

• Je mag enkel medicatie geven die vermeld staat op de medische fiche van het lid of de leiding.
  • Zorg ervoor dat je van iedereen een ingevulde medische fiche bij hebt.
    • Bewaar deze samen in een map, en neem ze ook mee op verplaatsing.
  • Is er iemand ziek en denk je dat er medicatie nodig is? Ga dan altijd naar een dokter. Let op! Dit geldt ook voor medicatie die je zonder voorschrift kan krijgen. Hieronder vallen ook zalven, bijvoorbeeld voor insectenbeten. Ook deze kunnen immers allergische reacties veroorzaken.
  • Leiding mag op eigen initiatief medicatie nemen, maar het mag niet toegediend worden door andere begeleiding.

Bekwame helper

Bekwame helper is een nieuw statuut waarbij je in uitzonderlijke gevallen specifieke medicatie mag toedienen in vooraf bepaalde omstandigheden.

Eigenlijk wil dat zeggen dat je een mandaat krijgt om kinderen bepaalde medicijnen toe te dienen of om een spuitje te zetten, bijvoorbeeld met insuline.  Daarvoor kan je een kleine opleiding volgen of een concrete uitleg en toestemming krijgen van een arts of verpleegkundige. Dit is een engagement dat je vrijwillig opneemt. Ouders of andere verzorgers kunnen je dus niet verplichten om een bekwame helper te zijn.

LET OP! Dit is geen vrijgeleide om zomaar medicatie toe te dienen aan één van je leden.

Wil je meer uitleg over het statuut Bekwame Helper? Dat kan je lezen op onderstaande webpagina.

Medische fiche

Neem van al je leden en leiding een ingevulde medische fiche mee op kamp. Dat is cruciaal om te weten hoe je iemand kan/moet verzorgen.

• Download hier de medische fiche.
  • Medische fiches in Word-versie die automatisch persoons- en contactgegevens al invult? Check deze pagina:

Ongevalsaangifte

Ongelukje gebeurd en moet je naar de dokter? Doe een ongevalsaangifte via het GAP om de verzekering in orde te brengen.

EHBO-koffer

Tips:

• Vraag hulp aan de apotheker/huisarts in de buurt. Wie weet zit er wel zo iemand in jullie netwerk?
  • Check de houdbaarheidsdata van producten.

Wat er zeker in moet zitten:

• Ontsmettingsmiddel
  • Aluminiumdeken
  • Maandverband en tampons
  • Ongevalsverklaring
    (bron: Dubbelpunt december 2011)
Bijlagen