Wachtlijst

Sommige Chirogroepen gebruiken een wachtlijst. Daarop belanden kinderen en jongeren die zich willen inschrijven terwijl jullie al 'volzet' zijn. Op die manier hopen ze toch nog een plekje te krijgen, bijvoorbeeld als een ander lid beslist om niet meer naar de Chiro te komen.

Een wachtlijst heeft zowel voor- als nadelen, dus weeg die goed tegen elkaar af.

Waarom is een wachtlijst handig?

• Je stelt kinderen en ouders gerust en het schept duidelijkheid: als er een plekje vrijkomt, weten ze dat zij 'in de rij' staan, ze hoeven zelf niet regelmatig te polsen 'of er al een plaatsje vrij is'.
  • Het is het eerlijkst: wie zich eerst aanmeldt, heeft als eerste een kans om bij de Chiro te komen.
  • Het is gemakkelijker voor leiding om leden te 'weigeren', want je kan een alternatief bieden.

Wat zijn nadelen?

• In de praktijk komt er zelden een plekje vrij tijdens het jaar. Je geeft ouders en kandidaat-leden dus eigenlijk valse hoop.
  • Een wachtlijst bijhouden en opvolgen zorgt voor extra werk voor je leidingsploeg: lijsten updaten, de ouders informeren, enz.
  • Als een lid in het midden van een Chirojaar instroomt, heeft dat wat impact op het groepsgevoel. Er is minder tijd om de groep goed te leren kennen.
  • Het lukt niet altijd om correct en consequent te zijn. Soms haalt vriendjespolitiek het wel eens van het wachtlijstsysteem. Dat kan tot frustraties leiden.

“Het is nog nooit gebeurd dat er iemand van de wachtlijst effectief nog een plekje krijgt tijdens het Chirojaar. Dat is heel frustrerend, je geeft die kinderen en hun ouders valse hoop.”

Marthe, oud-leidster Chiro Aksent

Wat zijn alternatieven voor een wachtlijst?

Verwijs kinderen en jongeren door naar andere jeugdbewegingen in de buurt. Ga na welke jeugdbewegingen er nog plaats hebben en maak daar op voorhand ook al afspraken over. De jeugdraad en/of jeugdconsulent kan daar een belangrijke partner in zijn.

We hebben mails verstuurd om ouders voor te bereiden op onze ledenstop en hebben andere Chirogroepen van Sint-Truiden in die mails vermeld, zodat ouders ook daar terechtkonden. Van die andere Chirogroepen wisten we dat er een soort ledentekort heerst, of dat er alleszins nog plaats was.”

Remco, groepsleider Chiro Brustem