Ga mee op deze zesdaagse Chirocursus voor aspi's en jonge leiding om samen je Chirocarrière te starten

Beeld Accu

Accu, wat is dat?

Leer spelen maken en ontdek hoe je dat op maat doet van je afdeling. Sta al eens stil bij moeilijke situaties zodat je er helemaal klaar voor bent als ze zich voordoen. Ontdek hoe je ervoor zorgt dat alle leden zich welkom voelen in de Chiro en laat je vooral inspireren door elkaar. Accu is dé Chirocursus om samen leiding te worden. Je vult er je rugzak met Chiro-ideeën die je kan gebruiken in je leidingscarrière.

Waarom op Accu?

Op Accu krijg je alles wat je nodig hebt om jouw leden méér dan een fantastische tijd te laten beleven! Waarom dat nuttig is? Dat vroegen we in het Grote Chiro-onderzoek en dit waren de antwoorden:

Ik leerde er veel leuke spelletjes.
Je krijgt er een pakket aan supernuttige informatie voorgeschoteld

Hoe inschrijven voor Accu?

Inschrijven voor Accu kan je op de Chirosite doen. Als het je eerste Chirocursus is, moet je daarvoor enkele stappen doorlopen:

Bekijk het programma

Benieuwd hoe een weekje Accu eruitziet? Wat staat er allemaal op het programma?

Bekijk hier de dagindeling

Opgelet: we verwachten dat je tijdens de hele cursus aanwezig bent, dit is noodzakelijk voor het behalen van je attest.

Wie mag mee op Accu?

Accu is er voor jonge leiding en aspi's. Je kunt in principe mee op Accu vanaf zestien jaar.*

* (Je wordt zestien jaar in dat kalenderjaar. Accu is niet geschikt voor keti's. Voor uitzonderingen neem je contact op via vorming@chiro.be.)

Voor aspi’s

• Neem een voorsprong
  • Ontdek hoe je spelen in elkaar steekt
  • Kom te weten hoe leidingsploegen werken
  • Doe massa’s inspiratie op

Voor jonge leiding

• Wissel uit met andere Chiroleiding
  • Doe massa’s nieuwe spelideeën op
  • Ontdek hoe het bij andere Chirogroepen werkt
  • Wakker je Chirogoesting aan

Praktisch

Hoeveel kost Accu?

€ 198 (volledig of gedeeltelijk terugbetaald*)
€ 7,50 korting tot twee weken voor start Accu

• Zes dagen en vijf overnachtingen in een Chirohuis
  • Vijf keer volpension (ontbijt, middagmaal, vieruurtje, avondmaal)
  • Deelname workshops en activiteiten
  • Attest van deelname
  • Deelname reflectiemoment

Moeilijk om te betalen?

• Met het bewijs van deelname kun je het cursusbedrag volledig of gedeeltelijk terugbetaald krijgen van je gemeente. Op speelplein.net kun je opzoeken hoeveel jouw gemeente terugbetaalt. Je kan het ook gewoon aan je jeugddienst vragen.
  • Is het voor jou moeilijk om de deelnameprijs in een keer te betalen, geef dit aan bij je inschrijving. We contacteren je en zoeken samen naar een oplossing.

Behaal je animatorattest

Je kunt gerust mee op Accu zonder voor het attest te gaan, want dat is niet het hoofddoel van de cursus. De ervaring is het belangrijkste! Wil je wel graag het officieel animatorattest behalen?
Volg dan drie eenvoudige stappen:

1. Ga zes dagen op Accu
  2. Geef in totaal vijftig uur leiding bij je Chirogroep, speelplein of andere jeugdvereniging
  3. Rond je traject af volgens deze stappen

Je hebt je attest behaald!

Je doet veel ervaring op en leert trucjes kennen die je voorheen niet kende

Nood aan ondersteuning tijdens Accu?

Via het project Leiding op Maat zorgen we ervoor dat iedereen mee op animatorcursus kan. Geef bij je inschrijving aan dat je een ondersteuningsnood hebt.

We ondersteunen Chirogroepen om jongeren met een beperking of ernstige ontwikkelingsstoornis ook een rol te laten opnemen in de leidingsploeg. Dat kunnen aspi's zijn die binnenkort leiding worden, maar evengoed jongeren die al in de leidingsploeg staan. Dan starten we een traject op maat. Ook dit kan je aangeven bij je inschrijving.

Wat leer je allemaal op Accu?

Een zot spel in elkaar steken? Dat lijkt misschien heel veel werk, maar aan de hand van DITMUSA lukt het sowieso. DITwat? DITMUSA, het geheime recept om je spelen een niveau hoger te tillen.

Misschien zitten er in jouw groep ook wel kinderen die neurodivers zijn (ASS, ADHD ...). Ziehier enkele tips om iedereen een aangename Chironamiddag te bezorgen!

Wat gaat er om in het hoofd van je ribbels? Welke spelletjes vinden ze leuk en hoe bezorg je hen een leuke Chirodag?

Overtuig de rest

Maak andere aspi's of leiding ook warm voor Accu! Download de printbare versie van de brochure of deel ze via Issuu.Ook handig om je ouders te overtuigen!