Wat zijn de voor- en nadelen van tradities?

Tradities. Iedere groep heeft er en stelt zich vroeg of laat de vraag of een traditie wel nog zin heeft. Wij vroegen aan Spoor ZES wat de voor- en nadelen van tradities zijn en hoe je er komaf mee kunt maken.

Voordelen

• Je kijkt uit naar bepaalde momenten en bent trots dat je daar bent geraakt. Bijvoorbeeld: het kampvuur mogen aansteken als aspirant of je Leidingswoord opzeggen als kersverse leider of leidster.
  • Je vormt een link met de geschiedenis van je Chirogroep. De oud-leiding voelt zich aangesproken om te komen als bepaalde activiteiten blijven doorgaan. De parochie voelt betrokkenheid en staat zo meer open om lokalen te blijven aanbieden. Tradities kunnen banden tussen een jongens- en meisjesgroep versterken om op bepaalde dagen iets samen te doen.
  • Sommige tradities zorgen ervoor dat de werkdruk voor een leidingsploeg verlaagd wordt: elk jaar een bivak organiseren volgens het bestaande draaiboek is makkelijker dan ieder jaar vanaf nul beginnen. Dat geldt ook voor eetfestijnen en andere grote evenementen binnen een Chirogroep. Bij de jaarplanning in het begin van het jaar levert vasthouden aan de planning van het jaar ervoor tijdswinst op. Een nadeel daarvan is dan weer dat je je baseert op keuzes van een vorige ploeg en niets kritisch in vraag stelt.
  • Tradities zorgen voor structuur en verbondenheid: iedere zondag een opening of slot met de hele Chirogroep waar je een spel speelt of een lied zingt, bijvoorbeeld. Leiding en leden voelen dan die overgangsmomenten: we gaan even weg van de 'gewone' wereld en gaan een namiddag enkel aan Chiro wijden en samen spelen.
  • Symboliek kan iets heel sterks zijn: samen een vlag hijsen en die vlag de hele zondag zien wapperen, geeft je een warm gevoel.
  • Je leert elkaar beter kennen: als je iedere vergadering start met een leuke opener, leer je elkaar op een andere manier kennen. Samen uitgaan na de vergadering zorgt voor een hechtere groep.
  • Als je een traditie hebt van denk- of stilvalmomentjes houden, kan dat een mooi vertrekpunt zijn om even tot rust te komen of over een thema na te denken. Vanuit onszelf zijn we namelijk niet geneigd om zulke momentjes in te bouwen.

Nadelen

• Soms wordt er aan tradities vastgehouden terwijl die niet meer bij de groep passen. Bij leidingstekort kan bijvoorbeeld niet altijd aan alle tradities worden vastgehouden. Denk maar aan de indeling van afdelingen (geen ribbels meer) of een eetfestijn dat wegvalt doordat er geen draagkracht is. De tijdsgeest speelt daar een belangrijke rol bij. Voorbeeld: je laat ieder jaar ballonnen op. Vraag: denken we voldoende aan het milieu? Of: is ons alcoholgebruik op kamp verantwoord? Het is niet omdat er vroeger iedere nacht op kamp gedronken werd, dat dat nu ook ‘moet’.
  • Soms denken we door tradities niet meer na over wat het beste is voor onze leden, leiding of werking.
  • Iedere week mee uitgaan na de vergadering of blijven eten na de Chironamiddag is niet voor iedereen haalbaar.
  • Sommige tradities sluiten mensen uit: als je bijvoorbeeld op het einde van het jaar altijd naar de Efteling gaat en sommige kinderen dat niet kunnen betalen.
  • In zekere zin bepalen de tradities van een Chirogroep een beetje de identiteit van die groep. Als je drie Chirogroepen hebt in een gemeente, dan is het helemaal niet raar dat maar twee van de drie Christus Koning vieren. Of dat de ene groep geen gezamenlijk openingsmoment heeft en de andere wel. Alleen is het niet zo dat ouders en leden op basis van de tradities hun Chirogroep kiezen. Ze zitten er eerder mee 'opgescheept'. Vaak is het de oud-leiding die klaagt over het schrappen van een 'traditie', het wordt afgedaan als: "in onze tijd was het toch beter, wij deden nog moeite". Het voelt voor oud-leiding als pijnlijk aan als dingen die zij ooit introduceerden ineens wegvallen.