Activiteiten voor leden organiseren

Waarom activiteiten voor leden organiseren?

• Chirogroepen leren het gewest kennen en het gewest leren de Chirogroepen kennen.
  • Je Chirogroepen leren elkaar kennen.
  • Het is leuk voor leden en leiding, maar ook voor jezelf.
  • Je biedt leden een leuk extraatje: een Chironamiddag zoals geen ander want je speelt een spel met een massa volk.
  • Je ontlast leiding doordat ze zelf geen activiteit moeten voorzien die dag.

Waar rekening met te houden tijdens een ledeninitiatief?

Welke activiteiten organiseer je? Enkele tips:

• Denk eens in de plaats van de leden. Wat zouden zij graag eens willen als activiteit?
  • Wat zou je zelf leuk vinden als lid?
  • Doe een zotte brainstorm met je gewestploeg.
  • Stop de vertrouwde activiteiten in een nieuw jasje.
  • Luister naar ideeën van andere gewesten of je verbondsploeg.
  • Het jaarthema biedt ook spelinspiratie.
  • Durf het groots te zien. Doe eens zot!

Voorbeelden:

Red de prins

Quiz

Stratego bosspel

Vlottentocht

The Hunger Games

Nachtspel

Waterspelen

Zang stonde

Bouw je eigen stad

Escape room

Maak de langste knikkerbaan

Fotozoektocht

Knutselen

Grote gezelschaps spelen

Sluipspel

Zeepkistenrace

Maak je eigen kortfilm

Breek een wereld record

Voorbeelden voor alle afdelingen tesamen:

• Schaatsen
  • Zwemmen
  • Bezoek aan een dierentuin

Timing

• Houd rekening met activiteiten die je Chirogroepen zelf al organiseren: plan je activiteit niet op dezelfde datums.
  • Stem je timing af op de aard van je activiteit. Bijvoorbeeld: nodig je groepen uit om mee te schaatsen wanneer je leiding in een examenperiode zit. Zo neem je druk weg bij de leiding.
  • Houd de spreiding voor gewesters haalbaar: organiseer niet té veel activiteiten.

Locatie

• Een goede bereikbaarheid is een must. Zowel voor je Chirogoepen om tot bij jullie activiteit te geraken.
  • Varieer tussen verschillende locaties, zo moet elke Chirogroep eens wat verder of juist minder ver. Anderzijds kan een centrale plek ook handig zijn. Stem hierover goed af met je Chirogroepen zelf!

Voorbereiding

Start op tijd met de voorbereidingen en communiceer tijdig naar je Chirogroepen. Want goede promo is het begin van alles. Waar houd je best rekening mee?

• Maak een communicatieplan.
  • Pak je promo ludiek aan.
  • Spreek leiding persoonlijk aan.
  • Herinner je Chirogroepen regelmatig aan opkomende activiteiten.
  • Maak een draaiboek. Dat is handig voor de komende jaren en kan je delen met anderen.
    • Let op! Zorg dat je niet altijd klakkeloos activiteiten uit het draaiboek overneemt. Dat is nefast voor creativiteit en verandering.
  • Maak een duidelijke taakverdeling. Wie is verantwoordelijk voor wat? Wie zal alles coördineren?
  • Betrek de Chiroleiding bij het organiseren, hoe meer mensen aan tafel, hoe meer ideeën. Door er samen aan te werken, sta je ook sterker als ploeg. Iedereen kan dan helpen bij het uitwerken van de plannen. Tal van voordelen:
    • Je ontlast de gewestploeg.
    • Het versterkt de kwaliteit van je activiteit.
    • De leiding leert elkaar beter kennen.

Tijdens

• Inkleding: dé gouden tip om je activiteit onvergetelijk te maken.
  • Wees enthousiast. Dit zal besmettelijk werken voor aanwezige leden en leiding.
  • Observeer en luister. Pas zonodig nog iets aan, waar leden goesting in hebben of onthoud de zaken die ze vertellen voor volgende activiteiten.
  • Mix de leden onderling, zo kunnen zij ook al een netwerk opbouwen en al spelend elkaar leren kennen.
  • Denk ook aan verschillende praktische zaken:
    • Voorzie een versnapering, bijvoorbeeld een vieruurtje.
    • Zorg voor voldoende water.
    • Voorzie een EHBO - koffer.
    • Geniet!

Achteraf

Evalueren is belangrijk! Plan de evaluatie zo snel mogelijk na de activiteit.

• Formuleer verbeteringen en conclusies voor de volgende keer. Maar benoem ook zeker de positieve zaken, daar krijg je namelijk extra energie van.

Extra tips bij het organiseren van activiteiten voor leden

• Ga aan de slag met het jaarthema tijdens activiteiten. Zo wordt dit ook gespreid onder de Chirogroepen.
  • Organiseer je een activiteit voor aspi’s? Kies eens voor preleidingsvorming (PLV). Op die manier bereid je aspi's voor op hun (mogelijks) toekomstige taak als leiding.