Laura ging mee op Accu als leiding op maat

“In onze Chirogroep zijn we allemaal wel wat speciallekes”

Met de Dubbelpuntredactie zakten we af naar de Accu van verbond Antwerpen om te doen waar we goed in zijn: de sfeer opsnuiven. We hebben afgesproken met Laura. Zij zal ons van alles vertellen over zichzelf en over 'Leiding op Maat'. Met gezonde nieuwsgierigheid en kriebeltjes in onze buik begeven we ons richting Heibrand, waar we Laura treffen tijdens een spelletje ninja. We plukken haar van het veld en stellen haar na een korte kennismaking onze prangende vragen.

Dubbelpunt: Hoi Laura, jij bent mee op Animatorcursus, maar als 'leiding op maat' omdat je ASS hebt. Wat is dat precies?

Laura: ASS staat voor autismespectrumstoornis: een vorm van autisme. Dat houdt in dat ik iets meer structuur nodig heb en dat sociale dingen soms wel wat awkward kunnen zijn voor mij. Dus hier op animatorcursus zijn is best een grote uitdaging. Zoveel mensen en prikkels is iets wat ik niet gewend ben, maar tot hiertoe is het wel al superleuk.

Dubbelpunt: Hoe is dat dan bij jou in je Chirogroep? Passen ze zich aan of zijn er speciale dingen die jij doet?

Laura: De leiding probeert wel een beetje structuur te brengen: door de vergaderingen uit typen, verslagen te maken en de zondagen goed op voorhand af te spreken en takenlijstjes maken, enz.

Dubbelpunt: Je volgt het 'Leiding op Maat'-traject hier op Accu. Zijn er dan speciale dingen die ze voor je gedaan hebben, zodat jij je al wat beter kon inleven in wat ging komen?

Laura
: Ja! Ik heb mij aangemeld via mail en ik had ook nog geen KAVO-ID, dus dat moest ik nog in orde brengen. Dat was kei-ingewikkeld. Ik heb zelfs een hulplijn moeten bellen. Dan heb ik een mailtje terug gekregen van Sarah (iemand van de begeleiding van het traject, n.v.d.r.) en heb ik Marie-Julie van onze Chirogroep gevraagd om mee te gaan. Dan zijn Sarah en Michaël (begeleider van het traject, n.v.d.r.) naar mij gekomen om wat uitleg te geven en al mijn vragen te beantwoorden. De volgende keer waren het Tina en Stijn, mijn leefgroepbegeleiding, die gekomen zijn. Zij gaven meer concrete uitleg over Accu. En ja, nu ben ik hier! Ik heb op voorhand de dagklapper al gekregen, en daar staat alles op wat we gaan doen heel de week, dus dat stelt me wel gerust.

Dubbelpunt: Dus je hebt al een sneak peak gekregen voor de rest van de week! Zijn er dan zo dingen waar je extra naar uitkijkt?

Laura
: Ja, naar de massaspelen! Het is gewoon superleuk om met zoveel volk te kunnen spelen en je niet te moeten inhouden. Wij zijn in de Chiro met 45 leden en een leidingsploeg van negen. Onze aspi's doen al niet zo graag massaspelen. En om dat dan met de leiding alleen te doen, dat is een beetje weinig! (lacht)

Dubbelpunt: Jullie zijn niet zo'n supergrote Chirogroep. Vind je dat leuk? Of zou je liever in een megagrote groep zitten?

Laura
: Nee, ik vind onze kleine groep gewoon gezellig, want iedereen kent elkaar goed. We zijn een soort grote kleine Chirofamilie!

Dubbelpunt: Je bent zelf leiding van de speelclub, vind je dat leuk? En merken zij soms op dat je ietsiepietsie anders bent?

Laura
: Ja, superleuk! Want die hebben keiveel energie en verbeeldingskracht. Je kan er alles mee doen wat je wilt. Ik denk dat ze het niet zo merken omdat ze zelf gewoon allemaal speciaal zijn. Tegenover hen ben ik keinormaal! En dat maakt niet uit, want we zijn toch allemaal speciallekes!

Dubbelpunt: En hoe is het hier 's avonds, de laver en zo? Is dat nieuw voor jou?

Laura
: Dat is wel redelijk nieuw voor mij. Als wij op weekend gaan, blijf ik ook wel later op, maar hier is het wel echt anders omdat de mensen mij hier nog niet zo goed kennen. Niemand wou de spelletjes spelen die klaarlagen, dat vind ik wel raar. Maar ik snap wel dat iedereen wou chillen, want het was al vermoeiend.

Dubbelpunt: Is het een grote stap voor jou om hier met zoveel onbekende mensen te zijn?

Laura
: Ja toch wel, ik kende echt niemand behalve Marie-Julie, en er zijn niet zoveel Chirogroepen van ons gewest. Maar de leefgroep is echt wel chill en grappig. Sommige deelnemers kennen al keiveel volk. Gelukkig zijn ze allemaal supervriendelijk en betrekken ze ons er direct bij, al kennen ze ons helemaal nog niet. Kei-random, maar wel keileuk!

Dubbelpunt: Merci Laura! Wij vonden het een superleuk gesprekje! Wat vond je er zelf van?

Laura
: Ik hoop vooral dat ik er mensen mee kan motiveren om ook deel te nemen, want het is echt wel de moeite waard om te doen! Het is grenzen verleggen maar op een leuke manier. Iedereen begrijpt mij en geeft mij de ruimte om mijn weg zelf te zoeken.

“Iedereen heeft talenten, het is enkel een kwestie om die op de juiste manier in te zetten”

Met Leiding Op Maat ondersteunen we Chirogroepen om jongeren met een beperking of een ontwikkelingsstoornis een rol te laten opnemen in de leidingsploeg. Deelnemen aan Accu kan een optie zijn in de zoektocht naar de meest geschikte rol voor de persoon met een beperking! Net als bij Laura bieden we altijd ondersteuning en begeleiding op maat!