Aspi's vertellen: de eerste keer op Accu

De eerste keer buiten je gekende Chirogroep op stap gaan, kan best wel spannend zijn. Maar geen nood, de Vlamredactie verzamelde tijdens de Accu in Brugge een hoop toffe tips en tricks om je voor te bereiden.

Vlam: Hey iedereen, hoe is het op Accu?
Allemaal
: Goed!
Justine: We hebben al veel bijgeleerd.
Julie: Het is echt interessant.
Bas: Ja, en het is bijleren op een toffe manier.
(Iedereen stemt daarmee in.)

Vlam: Het is jullie eerste keer op Chirocursus. Wie of wat heeft jullie overtuigd om mee te gaan?
Julie
: Bij mij mijn hele aspigroep.
Milow: Bij mij de leiding.
Bas: Ja!
Merel: Eerst de leiding en dan had ik wel interesse.
Jacob: Bij mij meer mijn medeleden.

Vlam: jullie zijn hier nu al vijf dagen. Wat is de gekste activiteit tot nu toe?
Justine
: Het 30 minutenspel!
Julie: Ja, dat was wel tof!
Justine: Elke minuut was je een ander kindje.
Bas: Dan veranderde er iets aan je karakter.
Julie: Je moest je inleven.
Bas: En het was wat in het thema hoe kinderen het je soms lastig kunnen maken.

Vlam: Dus jullie mochten lastige kindjes spelen?
(Iedereen lacht)

Vlam: Het is jullie eerste keer op Chirocursus, maar gingen jullie hiervoor al op weekend met het gewest?
(Bijna iedereen knikt, behalve Julie.)
Julie: Het is de eerste keer dat ik iets buiten mijn eigen Chirogroep doe. Maar het valt goed mee. In het begin had ik er wat stress voor, maar ik ben hier met mensen die ik goed ken. Het is een heel ander concept, maar het is echt goed meegevallen. Het is van de eerste minuut heel tof.

Vlam: Waren er nog mensen die wat zenuwen hadden?
Justine
: Ik had eerst echt wel zenuwen, maar dan ben je hier en ben je meteen vrienden voor het leven aan het maken. Je doet hier zoveel toffe dingen, je bent constant ergens mee bezig.
Merel: Je kunt veel informatie uitwisselen over de verschillen en gelijkenissen tussen Chirogroepen.

Vlam: Wat hebben jullie gedaan ter voorbereiding van deze Accu?
Merel
: Niet echt iets speciaals, maar wel goed op het internet gelezen wat het allemaal inhoudt en wat mensen zeggen die het al meegemaakt hebben. Ik wou graag weten wat ik allemaal ging leren en zo, maar je kunt dat niet echt op voorhand weten. Het zag er wel interessant uit.
Bas: Ik heb eens goed nagedacht hoe het zou kunnen zijn en hoe het zou zijn om leider te worden. Aan welke dingen moet je denken als je leider bent? Dat heeft mij wel geholpen om mij een concreet idee te vormen over wat Accu juist is. En het heeft mijn idee helemaal overtroffen! Het is veel leuker dan verwacht!
Milow: Ik ben zonder verwachtingen naar hier gekomen, maar ik ging ervan uit dat ik me sowieso rot ging amuseren en dat is zeker het geval!
Justine: Vorig jaar is mijn oudere zus naar hier gekomen en zij zei me dat Accu echt zo een belevenis was voor de oudste leden die leiding worden. Ik heb ook op de website gekeken en dingen opgezocht.
Julie: Bij mij waren de aspi's van vorig jaar voor het eerst mee geweest op Accu en ze zeiden dat het superleuk was en dat je moest meegaan. Dat je echt iets mist als je dat niet doet.
Ilan: Ik ben op de site gaan kijken en heb een beetje foto's zitten bekijken, en ik ben bij de leiding eens gaan vragen hoe het was. Zij waren ook al op Accu geweest.
Jacob: Bij mij waren het de leiding en de aspi's die het al hadden gedaan, en die vonden het echt beiretop. “Je moet dat doen!” zeiden ze. Ik was wel al in De Karmel geweest (het Chirohuis waar de Accu plaatsvond, n.v.d.r.), dus ik kende de locatie al. Mijn ouders komen hier soms koken tijdens het weekend.

Vlam: Supertof! Bedankt voor het leuke interview. Lees zeker verder voor de survivalgids!

De ik-ga-buiten-mijn-groep-op-Chiroweekend-gids

Eten

Ben jij ongerust dat je het eten niet zal lusten? Euhm, dat is bijna onmogelijk. In de Chiro eten we allemaal best wel graag. Neem dus zeker geen extra eten mee uit vrees dat je honger gaat lijden. Je croque-monsieurmachine en chocopot laat je het beste thuis.

Vrienden maken

“Zal ik daar wel vrienden maken?” Je hebt één groot voordeel: iedereen houdt daar van de Chiro. Vraag iemand hoe het eraan toegaat tijdens een Chironamiddag of tijdens het bivak en je bent voor uren vertrokken. Stel je sociaal op met een open houding en als je mensen ziet die je leuk vindt, spreek hen dan gewoon aan.

Tip: Er is meestal een welkomstspel voorzien. Daar leer je al enkele mensen kennen. Je moet wel op tijd komen! ;-)

Slapen

Het kan eens laat worden, dus zorg ervoor dat je goed kan slapen als je in je bed ligt. Enkele tips: een fleecedekentje is handig (ook voor andere momenten), vergeet je hoeslaken niet als je naar een Chirohuis gaat, en oordoppen en ooglapjes zijn misschien niet supercool maar echt wel bon!

Kleren

Vergeet je Chirokleren niet! Dan kan je sowieso overleven. Een extra broek die vuil mag worden, is handig, want dat gebeurt.

Wat als je je Chirovrienden mist?

“Ik mis hen niet” was een spontaan antwoord op die vraag. Niemand had er nood aan om tijdens Accu veel berichtjes of snaps naar buitenstaanders te sturen, en enkel de mama vond dat frustrerend. Maar iedereen zei vooral dat ze snel andere vrienden hadden gemaakt. Maak je er niet te veel zorgen over.

En als je zenuwachtig bent?

Da's niet abnormaal. Laat het op je afkomen. Denk niet op voorhand dat het je niet zal lukken. De meeste activiteiten zijn ook goed geregeld en saai staat niet in het Chirowoordenboek.

Goesting gekregen?

Schrijf je snel in voor Accu