Vijf lastige situaties die je ongetwijfeld meemaakt als leiding

Tijdens een hevig spel raakt iemand ernstig gewond

Gedaan met de pret? Niet meteen. Als je met meerdere mensen bij een afdeling staat, kan je makkelijk verder spelen met de rest van de groep. Anders vraag je iemand van een andere afdeling om even op jouw leden te letten. Ga met de gewonde naar de spoedafdeling van het ziekenhuis of een huisartsenpost in de buurt. Breng de ouders van het lid op de hoogte, zo worden zij niet ongerust. Laat de dokter het geneeskundig getuigschrift invullen, want dat is belangrijk voor de verzekering. Achteraf brengt de groepsleiding de administratie verder in orde.

Duik jij liever voorbereid in moeilijke situaties? Tijdens Accu ontdek je hoe je ze het beste aanpakt zodat je er helemaal klaar voor bent als ze zich voordoen.

Het materiaal voor je spel is niet aanwezig

Het materiaal dat je kiest, kan soms je spel maken of kraken. Het geeft een extra touch aan het spel waardoor het veel interessanter, moeilijker of leuker wordt. Het is altijd vervelend als je ergens veel werk in gestoken hebt en je vergeet extra materiaal mee te brengen of een andere afdeling gaat lopen met het cruciale voorwerp. Dat is niet het einde van de wereld, zoek een goed alternatief voor wat je vergeten bent.

Je leden snappen het spel niet

Het kan al eens gebeuren dat een spel in jouw hoofd helemaal logisch in elkaar steekt, maar dat je leden er niets van snappen en daardoor niet goed meespelen. Hou op dat moment niet te veel vast aan je voorbereiding. Kan je iets aanpassen om het makkelijker te maken? Zijn er leden die het wel snappen en kunnen zij het eenvoudiger uitleggen aan de anderen?

Blik achteraf eens terug op je spel. Was het aangepast aan de leeftijd van je leden? Geen ramp als dingen niet lopen zoals je wil, zolang je er maar uit leert.

Je leden gaan in staking

Je komt vol enthousiasme naar de Chiro, maar je leden hebben andere plannen: ze gaan in staking. Daar sta je dan. Ga je niet meteen boos maken, maar laat je voorbereiding voor de dag varen. Geef je leden speelimpulsen zodat het staken plots een heel fijn spel wordt. Geef je leden flappen om op te tekenen waarom ze staken. Doe een gek toneeltje om hen te overtuigen om niet te staken. Val theatraal neer van verdriet omdat ze niet met jou willen spelen. Deze vorm van vrij spel is echt heel erg leuk.

Jullie spelen altijd hetzelfde spel met de leden

Soms hebben je leden een spel ontdekt dat ze erg graag spelen en als jouw creativiteit het even laat afweten, dan spelen jullie altijd hetzelfde spel. Maar echt inspirerend is dat niet. Daag jezelf en je leden uit. Leg je fluitkoord in het midden van het terrein. Wie op het fluitje blaast, mag een nieuwe regel instellen. Spelen jullie bijvoorbeeld voetbal, dan kan iemand op het fluitje blazen en de bal vervangen door een rugbybal. Of vanaf nu mogen jullie enkel achterwaarts lopen. Zo maak je een bestaand spel weer uitdagend. Tip: geef eerst een paar voorbeelden zodat je leden weten wat ze kunnen veranderen aan het spel.

Logo Accu

Wil jij klaargestoomd worden voor situaties als deze? Dat kan tijdens Accu! Tijdens die zesdaagse Chirocursus doe je allerlei spelideeën op en sta je even stil bij situaties die in zowat elke leidingsploeg voorkomen.