Over ASS en ADHD: hoe ga je om met neurodiversiteit?

Elk lid is anders en heeft een andere aanpak nodig. Sommige kinderen nemen graag een actieve rol op in het spel, andere leg je het beste uit waarom je verkleed bent... Misschien zitten er in jullie groep ook wel kinderen die neurodivers zijn (ASS, ADHD...). Ziehier enkele tips om iedereen een aangename Chironamiddag te bezorgen!

Meer weten over diversiteit binnen je Chirogroep? Uitgebreide tips vind je op de diversiteitspagina.

ADHD

Onoplettendheid, hyperactiviteit en impulsiviteit zijn kernsymptomen van ADHD. Die drie zaken komen niet bij elk kind voor. Hoe ga je hiermee om en zorg je voor een fijne Chironamiddag voor iedereen? Ziehier enkele concrete tips voor tijdens de Chironamiddag.

Zorg voor structuur en voorspelbaarheid

Maak een duidelijke planning, maak afspraken over wat waar thuishoort en baken je terrein goed af. Wees consequent als je iemand aanspreekt op zijn of haar gedrag en leg uit waarom dat niet oké is.

Besteed voldoende aandacht aan spelregels en afspraken

Maak met je medeleiding afspraken over hoe je reageert op bepaald gedrag. Maak met je leden duidelijke afspraken over wat kan en niet kan en wat de gevolgen zijn. Hang ze ergens op zodat iedereen ze kan herbekijken.

Let op de manier waarop je communiceert

Gebruik eenvoudige taal, hou het kort en concreet, ondersteun je speluitleg met gebaren en doe opdrachten voor.

Check of iedereen alles begrepen heeft.

Ouders kennen hun kinderen het beste. Daarom is het belangrijk om een goed contact met hen te hebben. Zo kunnen jullie de afspraken goed op elkaar afstemmen.

Bied genoeg variatie

Las bij rustige activiteiten regelmatig een uitleefmoment in en maak bij drukke en competitieve activiteiten tijd voor afkoelmomentjes.

Autismespectrumstoornis (ASS)

Autismespectrumstoornis of ASS heeft vele gezichten. Het is niet voor niets een spectrum. Er zijn verschillende vormen, effecten en niveaus van aanwezigheid. De communicatie en interactie lopen anders dan bij de meeste kinderen en kinderen met ASS hebben het moeilijk met veranderingen. Ook overgevoeligheid voor prikkels is een kenmerk dat vaak voorkomt.

Zorg voor structuur en voorspelbaarheid

Je kunt werken met een week- of maandplanning waarop je op voorhand aangeeft wat jullie zondag gaan doen.

Wijk je toch af van de planning, doe dat dan niet te plots. Leg ook uit waarom jullie dat doen en wát jullie dan zullen doen.

Let op je communicatie

Gebruik duidelijke taal en korte zinnen. Taal wordt vaak letterlijk genomen, waardoor het kind iets op een andere manier kan begrijpen dan jij bedoelt. Visualiseer je speluitleg als het moeilijker wordt.

Zet talenten in de verf

Kinderen en jongeren met autisme weten vaak heel veel over één bepaald thema, zoals auto's, vogels of Pokémon. Speel daarop in en stel bijvoorbeeld in een quiz een aantal vragen over dat thema. Ook kunnen sommige kinderen en jongeren met ASS extreem creatief zijn, goed tekenen of een boomhut bouwen die tot in de puntjes in orde is.

Accepteer sommige zaken

Lichamelijk contact is niet evident. Hou daar rekening mee als ze een spel spelen.

Oogcontact is soms lastig. Om met iemand met ASS in gesprek te gaan, kun je het beste náást hem of haar gaan zitten.

Kinderen met autisme hebben vaak moeite om te snappen hoe anderen zich voelen. Probeer de gevoelens van anderen uit te leggen zodat dat voor het kind met autisme begrijpelijk wordt.

Bereid je voor op een moeilijk moment

Soms kan een lid met ASS een paniekaanval krijgen. Dat kan gebeuren als hij of zij veel prikkels krijgt (geluid, beeld, sociaal contact).

Zorg dat je op voorhand een rustige ruimte afspreekt waar je lid naartoe kan gaan als hij of zij zo’n paniekmomentje krijgt.

Laat je ondersteunen

Ouders van kinderen met ASS kunnen je tips geven voor de omgang met hun kind. Vraag of je eens kunt langskomen en zoek samen naar waar jij als leiding extra op zal letten.

Ook de leerkrachten zullen het kind op een andere manier kennen dan jij. Als je op vragen of uitdagingen botst, kun je ook bij hen terecht.

Logo Accu

Wil jij klaargestoomd worden om al je leden goed te begeleiden? Dat kan tijdens Accu! Tijdens die zesdaagse Chirocursus doe je allerlei spelideeën op en sta je even stil bij verschillende vormen van diversiteit.