The game- escape room

The game- escape room

Doel:

  • Achtergronddoelstelling: teambuilding, leren samenwerken, communicatie
  • Achteraf interessant: kijken wie de leiding nam, wie er wel of niet luisterde, hoe was het proces
  • Eventuele moeilijkheid: mensen blinddoeken, handen aan elkaar binden, vastknopen, muziek hard zetten

Opzet: De inspecteur kan de moord niet oplossen, dit zijn alle mensen die aanwezig waren de avond. De deelnemers zitten in de kamer van de moord en moeten met verborgen tips achterhalen wie de moordenaar is geweest.

Mogelijk tijdschema:

- 18u00 – 20u30: Klaarzetten

- 20u30 – 21u00: Aankomst

- 21u00 – 21u05: Toneeltje

- 21u05 – 22u05: The Game

- 22u15 – 23u00: The Café

 

Thema:

- Halloween, met de dood van ??

 

EINDE:

  • De deelnemers weten wie de moordenaar is Envelop met 2 kaartjes voor de oplossing. Je krijgt tips over de moordenaar in een kistje met een slot met 3 cijfers (Spoor A en Spoor B en Spoor C). De 3 cijfers komen in willekeurige volgorde dus dat is gewoon trial & error.

 

FLOW:

  1. Start: schoendoos met sleutelslot. Sleutel is gewoon verstopt in het lokaal maar we verstoppen een hoop nepsleutels ook. In de kist zitten de puzzel (ongeveer de helft van de puzzelstukken), liefdesbrieven (dwaalspoor) en de woordsudoku
  2. Spoor A (gokje : 25 minuten, 10 minuten voor dwaalspoor) (CIJFER A = DRIE).
    1. Puzzelstukken bevatten de code: op de achterkant staat per letter een code om te ontcijferen.
    2. Puzzelstukken zoeken (verstopt)
    3. je moet de code van de puzzel vinden. In het lokaal ligt een fotokader, met een prent van een duidelijk “achterkant” (achterkant van de maan staat in een gazet, gat van een koe). Als je de fotokader openmaakt staat aan de achterkant in code een cijfer geschreven
    4. dwaalspoor: in het lokaal liggen 2 dichtgekleefde enveloppen met brieven in code. De uitleg van de brieven is gewoon iets à la “Gaan we poepen?” “ok om tien uur aan de bar?”
  3. Spoor B:
    1. Woordsudoku oplossen. Dit geeft een 9-letterwoord (WOORD IS KLEURSTOF)
    2. Er staat een bak bier met op elk flesje een letter. Je moet het woord van de sudoku vormen met de flesjes uit de bak bier
    3. Als je het woord met de flesjes bier hebt gevormd, dan verschijnt er een rekensom; Met die rekensom hebt je Cijfer B = ACHT (met een blauw vierkantje rond).
  4. Spoor C:
    1. Boek kaarten die ergens ligt. Er ontbreken vier kaarten die een reeks vormen, waarvan 1 ontbreekt. De reeks is koeken 2, koeken 6, harten 8 en koeken 10. Deze 4 kaarten moeten eruit. (ontbrekende kaart is harten 4)
    2. Er hangt een wereldkaart met op elk continent hartjes op getekend. Elk continent is ook in een bepaalde kleur. (Het continent is Afrika en krijgt dus 4 hartjes) (de andere continenten hebben meer of minder hartjes.
    3. Dwaalspoor: we arceren alle Franstalige gebieden.
    4. Dwaalspoor: we leggen vertaalwoordenboeken. Een van de woordenboeken is een Franstalige. Op de stapel woordenboeken ligt volgende post-it met een code: “P … = # PC (vorm van de maan en brandblusser)”. Dit wijst naar een pagina van het aantal Chiro’s die er in Verbond Mechelen zitten. Op deze pagina staat een tip naar de moordenaar.
    5. Er staat in het lokaal een stapel legoblokjes in verschillende kleuren met een aantal legoblokjes van elke kleur.
    6. Het aantal legoblokjes van de kleur van het continent (Afrika) is het getal dat je nodig hebt. (CIJFER C = VIJF)

 

BEGINSITUATIE (klaarzetten)

- 1 schoendoos waarin zit: halve puzzel, woordsudoku, en de brieven. De schoendoos is verzegeld met staaldraad en is dichtgemaakt met een sleutelslot

- 1 geldkistje in het lokaal, met een cijferslot dichtgemaakt (code = 385). In het geldkistje zitten 2 oplossingsformulieren en tips naar de “moordenaar”

- Aantal sleutels verstopt in het lokaal

- Aantal puzzelstukken verstopt in het lokaal

- Fotokader die ergens staat of hangt

- Bak bier ergens op een plek

- Boek kaarten ergens op een plek

- Wereldkaart opgehangen aan de muur

- Legoblokjes ostentatief ergens leggen, opgestapeld in een willekeurig torentje

- Woordenboeken liggen op een stapeltje

- muziek die afspeelt en begint bij de start van het spel

 

MATERIAALLIJST:

-  balpennen

-  kladpapieren

-  kleurstof

- cijferslot (385)

- post its

- papiertape

- 1 bak leeggoed

- volledige boek kaarten

- een hoop sleutels (nutteloze)

- metaaldraad (staaldraad) (indien niet aanwezig: navragen of kopen)

- 24 etiketten

- woordenboeken (Frans met 1 van de talen)

- geldkassa of kistje

- slotje met sleutel

- metaaldraad

- muziekdrager + afspeeltoestel

- fotokader

- puzzel

- schoendoos

- Legoblokjes in verschillende kleuren

Printen:

- woordsudoku

- wereldkaart

- liefdesbrief in codetaal

- oplossingspapiertje

- foto fotokader

 

ZELF TE MAKEN:

- toneeltje voor begin

- code maken en brieven

- foto’s met suggesties van “achterkanten” in thema Halloween

- Woordsudoku (woord met 9 letters)

- puzzels maken en code op achterkant noteren

- Rekensom maken (bierflesjes) + etiketten

- Wereldkaart maken met gekleurde continenten (Alle Franstalige gebieden gearceerd)

- achtergrondmuziek met tips

 

Bijlage:

Sudoku + code