Jeugdbewegingen als immaterieel cultureel erfgoed

De Vlaamse jeugdbewegingen zijn samen bezig aan een traject om erkend te worden als immaterieel cultureel erfgoed. Lees hier hoe jij kan helpen!

Om de jeugdbewegingen en hun tradities in Vlaanderen een duurzame toekomst te geven, werd een aantal jaar geleden de organisatie-overschrijdende werkgroep Jeugdbewegingen en Erfgoed in het leven geroepen. Die werd opgericht na het feestjaar voor 75 jaar Chiro, met als doel het erfgoedwerk dat Chirojeugd Vlaanderen toen deed te kunnen verbreden naar andere jeugdbewegingen.

De werkgroep valt onder en wordt ondersteund door Histories vzw, een Vlaamse organisatie voor erfgoed, die al langer samen met de Vlaamse jeugdbewegingen aan de zorg voor hun erfgoed werkt.

Na meerdere acties, zoals de wedstrijd ‘De leukste jeugdbewegingstraditie’, is die werkgroep nu bezig met een nieuw project: een aanvraagdossier voorbereiden om (het geheel van) de Vlaamse jeugdbewegingen te laten erkennen als Vlaams immaterieel cultureel erfgoed.
Nergens ter wereld zijn jeugdbewegingen immers zo populair als in Vlaanderen; het zit echt in onze cultuur ingebakken. Bovendien hebben jeugdbewegingen heel wat tradities en rituelen, wat hen eigenlijk tot immaterieel erfgoed maakt.

Waarom is die erkenning belangrijk?

Wanneer immaterieel erfgoed erkend wordt, wordt het ‘geborgd’. Onder borgen wordt begrepen: een duurzame toekomst (helpen) geven aan immaterieel erfgoed, met acties om ervoor te zorgen dat het wordt geïnventariseerd, gedocumenteerd, onderzocht en doorgegeven, en dat mensen het erfgoed leren kennen. Zo kan ook in de toekomst met voldoende kennis het verhaal van de jeugdbewegingen verder vormgegeven worden.

Oproep: help mee ons dossier te steunen!

Immaterieel erfgoed leeft in een groep, een ‘erfgoedgemeenschap’ genaamd. Die bestaat uit de mensen die je praktijk een warm hart toedragen, eraan deelnemen of bijdragen, of gewoon supporter zijn. Ook zo wordt het doorgegeven. En jullie, onze erfgoedgemeenschap, daar willen wij nu graag een beroep op doen.

Om als jeugdbewegingen kans te maken op die erkenning moeten we een dossier indienen. Daarin moeten (onder meer) steunbrieven zitten van allerlei personen en organisaties, waarin zij aangeven waarom ze die erkenning belangrijk vinden. Help jij ons door ook zo’n brief te schrijven? Op deze pagina vind je een sjabloon (Word/pdf) om je daarbij te helpen. Dit mag je doormailen naar de Cel Communicatie. Duizend maal dank!