Tips over lichamelijkheid en seksualiteit

Ieder kind maakt een ontwikkeling door, ook op romantisch en seksueel vlak. Als leiding speel jij mogelijk een grote rol in die ontwikkeling. Hieronder vind je tips om gepast met de seksuele en relationele ontwikkeling van je leden om te gaan en er je Chirowerking op af te stemmen.

8 tips om met lichamelijkheid en seksualiteit om te gaan

1. Denk aan de leeftijd

Een speelclubber weet en doet andere dingen dan een kerel of tiptien. Niet alleen verschillen ze lichamelijk heel veel, ook geestelijk zullen ze andere dingen 'kunnen'. Als je geïnteresseerd bent in waar elke afdeling mee bezig is op het vlak van relaties en seksualiteit kan je onderaan op deze pagina doorklikken.

2. Elke groep is anders

Geen twee groepen zijn hetzelfde. Jouw tito's zijn de mijne niet. Jouw bende is heel open over relaties en seksualiteit en praat daar geregeld over. De mijne zijn al wat verlegener als het over dat onderwerp gaat. Je groep kennen en weten wat er speelt, is dus belangrijk.

3. Geen twee dezelfde!

In de groep zelf zitten er geen twee dezelfde kinderen. De ene staat al wat verder in hun ontwikkeling dan de andere. Heb daar ook voor.

4. Een goed voorbeeld

In de Chiro vorm je een hechte band met je leden. Je staat elke Chironamiddag, op kamp en nog tal van andere momenten voor hen klaar. Leden nemen dan ook vaak een voorbeeld aan hun leiding, dus blijf vooral jezelf. Er is geen reden om je anders voor te doen dan je bent.

5. Een wereld van verschil

De leefwereld van kinderen en jongeren verandert voortdurend. Vroeger stonden jij en je vrienden misschien al wat verder op het vlak van relaties en seksualiteit, of net niet. Maar wees je ervan bewust dat tijden veranderen en dat dat op zich niet per se goed of slecht is.

6. Een open en veilige sfeer

De Chiro moet een plaats zijn waar iedereen zich veilig voelt. Waar geen taboes heersen, waar iedereen zichzelf kan zijn en hun eigen identiteit kan ontdekken.

7. Een bron van informatie

Als leiding ben jij een bron van informatie. Leden kunnen bij jou terecht met allerlei vragen die ze misschien niet aan hun ouders of een leerkracht durven te stellen. Wees open en eerlijk in je antwoorden. Ze zullen het merken als je niet oprecht bent.

8. Doorbreek de stereotypen

Gedurende hun ontwikkeling voelen kinderen en jongeren zich heel onzeker over hun identiteit en hun lichaam. De media spelen daar een grote rol in. Doorbreek het reclamebeeld van de ideale man/vrouw zodat ze zich goed kunnen voelen in hun eigen 'sterk veranderend' vel.

Benieuwd naar welke ontwikkeling jouw leden doormaken op lichamelijk en seksualiteitsvlak?
Neem dan een kijkje in de bloeilijn van de Chiro.

Stel hier je vraag aan het aanspreekpunt relaties & seksualiteit