Grensoverschrijdend gedrag in de Chiro

Stel je voor...

• Een kerel heeft zich geout als homo en wordt nu zwaar gepest door de rest van de groep. Hij wil daardoor stoppen met de Chiro.
  • Een speelclubber vertelt in vertrouwen dat ze thuis seksueel misbruikt wordt.
  • Een tiptien had seks met een aspirant en vertelt thuis dat dat zonder haar toestemming was. De ouders zijn furieus en leggen klacht neer.

Als leiding ben je geen hulpverlening. Jouw verantwoordelijkheid is leuke Chiromomenten organiseren en ervoor zorgen dat de Chirogroep goed draait. Als een situatie echt niet oké is, schakel je hulp in van het nationaal secretariaat of van een andere professionele organisatie.

Wat kan ik doen?

Overleg met je leidingsploeg of met de leiding van de afdeling

Je kan zelf proberen een situatie in te schatten. Gebruik daarvoor het vlaggensysteem van Sensoa. Zij werken met zes duidelijke criteria om situaties van grensoverschrijdend gedrag in te schatten. Koppel dat terug naar het nationaal secretariaat. Bekijk ook met je leidingsploeg wie de situatie verder kan opvolgen.

Praat met de betrokken partijen

Veel grensoverschrijdende situaties zijn moeilijk te beoordelen, oordeel daarom niet te snel. Praat met alle betrokkenen en luister naar hun verhaal.

Zoek zelf iemand om mee te praten

Sommige situaties van grensoverschrijdend gedrag kunnen best heftig zijn. Ga daarover in gesprek met iemand bij wie je je veilig voelt.

Sommige situaties rond seksualiteit en relaties overstijgen je eigen kunnen als leidingsploeg. Neem op zo’n moment zeker contact op met Chirojeugd Vlaanderen. Het Aanspreekpunt Integriteit, kortweg API, helpt je zoveel mogelijk verder met raad en daad.

Enkele belangrijke nummers

Er zijn in Vlaanderen een aantal organisaties waarbij je terechtkan als je geconfronteerd wordt met (seksueel) grensoverschrijdend gedrag. Zij bieden een luisterend oor, en geven advies of staan in voor hulpverlening, afhankelijk van je vraag.

Als je leiding bent en je maakt je zorgen over een lid of over een situatie, dan kan je deze organisaties bellen voor vrijblijvend advies.

Awel

Awel luistert, voelt en denkt met je mee. Het is een betrouwbaar aanspreekpunt via een gratis en makkelijk bereikbaar contactkanaal. Je kunt Awel anoniem bereiken via telefoon (102), e-mail, chat en forum.

Het JAC

Het JAC helpt jongeren tussen 12 en 25 jaar met al hun vragen en problemen. Je kan chatten of mailen met het JAC of er gewoon zelf langsgaan.

1712.be

Voor informatie, advies en doorverwijzing rond alle vormen van geweld en misbruik kan je tijdens de kantooruren terecht op het gratis nummer 1712. Je kan ook mailen. Op 1712.be vind je meer informatie.

Child Focus

Op het gratis noodnummer 116 000 kan je seksuele uitbuiting melden of in vertrouwen over seksueel misbruik praten.

Nupraatikerover.be

Slachtoffers en daders van grensoverschrijdend gedrag kunnen chatten of mailen met nupraatikerover.be

Op zoek naar een methodiek?

(N)Iets mis mee?!

Een pakket waarmee je kan leren om situaties van mogelijk seksueel grensoverschrijdend gedrag bij je leden en leiding in te schatten en ermee om te gaan.

Het vlaggensysteem

Een methodiek om situaties van mogelijk grensoverschrijdend gedrag in te schatten.

Veiligheidsfiche Relaties en Seksualiteit

Een aantal duidelijke tips rond relaties, hetero of holebi, lichamelijkheid en seksualiteit & grensoverschrijdend gedrag.

Meer info

Stel hier je vraag aan het aanspreekpunt relaties & seksualiteit