Relaties en seksualiteit in de Chiro

Hoe ga je om met relaties en seksualiteit in je Chirogroep?

Praat erover

Relaties hebben en je seksualiteit ontdekken? Dat moet kunnen in een Chirogroep!
Hoewel het soms een moeilijk onderwerp is om te bespreken, is dat toch nodig. Kinderen en jongeren maken een seksuele ontwikkeling door. Relaties en seksuele ontdekkingen horen daar bij. Je kunt dat niet tegenhouden door er niet over te praten.

Als Chirogroep kan je een veilige plek creëren waarin die relaties en seksuele ontwikkelingen bespreekbaar zijn. Goede afspraken helpen bij het scheppen van een gezonde omgeving.

Open blik

Niet iedereen ervaart hun seksuele voorkeur als iets dat duidelijk vastligt. Benoem daarom af en toe expliciet de andere mogelijkheden dan een man-vrouwrelatie en maak duidelijk dat holebirelaties oké zijn.

TIP! Je inkleding of toneeltjes kunnen daar een belangrijke rol in spelen. Stereotiepe personages en homofobe moppen zorgen voor een gevoel van onveiligheid.

Kom te weten hoe je in je Chirogroep afspraken maakt over omgaan met relaties en de ontluikende seksualiteit van je leden en medeleiding

Op zoek naar een geschikte methodiek om relaties en seksualiteit bespreekbaar te maken in je groep?

De Flirtertwister is een laagdrempelige methodiek om uit te wisselen over welke seksuele handelingen wel en niet oké zijn:

In De Banier vind je een heleboel spellen om met je leden of medeleiding te praten over seks en alles wat erbij hoort.