Persbericht inclusieve animatorcursus

Maxime heeft een verstandelijke beperking en is leider bij KSA

“Leider worden was mijn droom”

Maxime is al van z’n 6 jaar lid van KSA Sint-Lieven Jongens in Gent. Hij is intussen 19 jaar en heeft zijn eerste jaar als leider achter de rug. Niets bijzonders, zou je zeggen. Maxime heeft een verstandelijke beperking en een lichte vorm van autisme. Voor jongeren met een beperking is het niet vanzelfsprekend om de stap naar de leiding te zetten. Chirojeugd Vlaanderen, Scouts en Gidsen Vlaanderen, KSA, Kazou en Hannibal Vakanties maken nu hun animatorcursussen toegankelijker voor jongeren met een beperking en spannen zich extra in zodat ook die jongeren leiding kunnen worden.

“Het is altijd mijn droom geweest om leiding te worden,” vertelt Maxime enthousiast. “Als leider speel ik spelletjes met de leden. Ik kan heel goed gek doen, maar ben ook serieus als het moet.”

Groepsleider Olivier is heel blij met de keuze. “We hebben eerst in de leidingsgroep gepolst of iedereen akkoord ging. Iedereen stond er direct achter. We hebben Maxime een plaats gegeven in een sterk team met een extra leider. Als er meer begeleiding nodig is, dan vraagt Maxime daar ook zelf naar.”

“Door Maxime leren we nog elke dag dingen bij”

Maxime voelt zich heel aanvaard en ondersteund in de groep. In de jeugdbeweging kan hij over alles praten. “Hij is samen met ons groot geworden. Hij is altijd geaccepteerd geweest en hoort helemaal bij de groep,” zegt Olivier.

Bovendien leert de leidingsploeg een heleboel bij van Maxime als leiding.“Maxime is enorm enthousiast. Ook op het vlak van discipline en punctualiteit kunnen we nog iets van hem leren,” vertelt Olivier.

Maxime: “Ik hoop dat andere KSA’ers met een beperking ook een animatorcursus volgen en leiding worden. Het is een unieke ervaring!”

Olivier: “We willen andere jeugdverenigingen zeker aanraden om jongeren met een beperking een plaats in de leiding te geven!”

Een traject op maat

Chirojeugd Vlaanderen, Scouts en Gidsen Vlaanderen, KSA, Kazou en Hannibal Vakanties slaan de handen in elkaar met een gezamenlijk project om jongeren met een beperking een plaats te geven in hun leidingsploegen. “Een jeugdorganisatie is de ideale groeiomgeving, voor iedereen,” vertelt Sarah Plessers, coördinator van het project. “Je kan er een rol opnemen die op je lijf geschreven is: spelen bedenken, voor kinderen zorgen, dingen organiseren, logistieke taken doen, noem maar op.” Zo krijgt iedereen de kans om te ontdekken wat hun talenten zijn en om die ook in te zetten. Een meisje met autisme kan bijvoorbeeld erg vlot omgaan met de jongste leden en zorgt ervoor dat alles goed voorbereid is. Of een jongen met een licht verstandelijke beperking, die veel gevoel voor drama heeft en zich graag verkleedt, doet zonder moeite het toneeltje van een spel en krijgt door zijn enthousiasme de groep makkelijk mee.

Vanaf 2019 zullen jongeren met een beperking gemakkelijker kunnen deelnemen aan de animatorcursus die hen voorbereidt op het engagement als leiding. De jeugdwerkorganisaties organiseren daarvoor geen aparte cursussen, maar zorgen ervoor dat hun bestaande cursussen zo toegankelijk mogelijk worden. De begeleidingsploegen van de animatorencursus krijgen daarvoor de nodige opleiding en ondersteuning. Ook de jongeren met een beperking worden voor, tijdens en na de cursus op maat begeleid.

“Op basis van de talenten van de jongeren zoeken we samen met de leidingsploeg naar de meest gepaste rol,” gaat Sarah verder. “Elke persoon is anders, dus het traject zal er ook voor iedereen wat anders uitzien. Het blijft alleszins onze droom om mee te bouwen aan een samenleving waar iedereen kan participeren en zich welkom voelt. Het traject is hierin een belangrijke stap.”

Dit project is een initiatief van Chirojeugd Vlaanderen, Hannibal Vakanties, Kazou, KSA en Scouts en Gidsen Vlaanderen. Konekt ondersteunt het project met hun inhoudelijke kennis. Dankzij de actieve financiële steun van Cera en de Vlaamse overheid wordt dit project realiteit.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor meer info, contacteer:

Sarah Plessers – sarah.plessers@chiro.be – 03-231 07 95 of 0497-78 60 40

Je kan bij Sarah ook terecht om een interview met Maxime aan te vragen.

Download de foto’s | Bekijk het filmpje

Interesse om een animatorcursus te volgen? Meer info via deze links:

Chirojeugd Vlaanderen | Kazou | Scouts en Gidsen Vlaanderen | Hannibal | KSA Nationaal