Vlag of groepsbanier?

Zeg nooit vlag maar groepsbanier!

In de Chiro sinds ... 1935.

Evolutie

• 1935 – eind de jaren 1960: gele vlag uit stof met een zwart PX-teken voor de jongens en een wit XP-teken voor de meisjes
  • Eind de jaren 1960-jaren 1970: vlag met cirkel en kruis
  • 1984 tot 1997: gele vlag uit nylon met het huidige Chirosymbool in het bruin
  • 1997 tot vandaag: rode vlag uit nylon met beige en blauwe vlakken en een blauw Chirosymbool

Betekenis

‘s Morgens op bivak: opstaan, ochtendgymnastiek, formatie, tijd om de vlag te hijsen, maar wat blijkt? Terreur! Paniek! Iemand heeft de Chirovlag gepikt! De meeste groepen vinden het echt niet grappig als er iets met hun vlag gebeurt. Vlaggen betekenen iets, ze hebben een sterke symbolische lading.

Betekenis oudste vlag

De XP-vlag is van oorsprong een oorlogsvlag. Ze wordt voor het eerst gebruikt in het leger van de Romeinse keizer Constantijn, een gedreven voorvechter van het Christendom. Dat ook de Chirojeugd die vlag gebruikt, is geen toeval. Van de jaren 1930 tot en met de jaren 1950 worden de Vlaamse katholieke jeugdbewegingen omschreven als een religieus ‘leger van leken’. Jeugdbewegingsleden moeten ten strijde trekken voor Christus Koning en het christelijke geloof. In de beginjaren heeft de banier dus iets heiligs. Groepen behandelen hun vlag met veel respect. Ze mag niet gebruikt worden in spelletjes en ze krijgt een ereplaats in de lokalen, op de bivakplaats en tijdens feestavonden.

Betekenis vanaf de jaren 1960

Vanaf de jaren 1960 profileert de Chiro zich niet langer als strijdvaardig leger van Christus. De vlag krijgt dan ook een andere, minder religieuze invulling. Een wapperende vlag toont aan dat er op die plaats een Chirogroep actief is. Ze staat dus symbool voor de groep zelf. Daarom verdient ze ook vandaag nog de nodige eerbied. De Chirovlag is geen handdoek, geen poetsvod en ze hoort niet thuis in de verkleedkoffer.

Pittige weetjes

• Lange tijd had de Chiro niet één, maar verschillende vlaggen. Naast de groepsbanier had je de …
    • afdelingsvlaggen in de afdelingskleuren
    • de bivakbanier (een steviger versie van de groepsbanier)
    • de vendelvlaggen (die enkel gebruikt mochten worden voor het vendelzwaaien)
    • de pennoenen, kleine vlagjes van de vendels
  • Vandaag kun je de Chirovlag gewoon kant-en-klaar kopen in De Banier. Dat was vroeger niet het geval: De Banier bood pakketjes stof aan met daarbij een handleiding om een stoffen XP-vlag te maken.
  • Bij de eerste Chirovlag hoorde een metalen banierspits met Chiroteken. Zo kon de vlag mee tijdens marsen en optochten.
  • De Chiro heeft nooit op een overdreven manier gedweept met de vlag. De leden en de leiding leggen geen eed af op de vlag en we zweren haar ook niet trouw. Wel kent de Chiro enkele vlagrituelen:
    • de vlaggengroet
    • de avondvlaggengroet