De franke jaren van de Chiro

Franke weetjes over de Chiro

Ondertussen is het al twintig jaar en vier maanden geleden dat we nog met Belgische frank betaalden. Ten tijde van de Belgische frank zag de Chiro er een beetje anders uit dan nu. Stap mee in de teletijdmachine en kom iets te weten over Chiro pre-2002!

Door Désirée

Lidgeld

In 1999 bedraagt de aansluitingskost bij de Chiro 199 Belgische frank (BEF), dat is € 4,93!
Een paar jaar eerder, vanaf 1984, steeg de aansluitingskost boven de 100 BEF. Daarvóór bedroeg het lidgeld 71 BEF, een verschil van € 0,99.
Sinds 1974 is het lidgeld voor iedereen evenveel. Daarvoor betaalden leden minder, zo’n 10 BEF sinds 1964. Dat is € 0,25.
Tot 1949 betaalden proosten het dubbele van leiding, die op hun beurt het dubbele van leden betaalden.

Gele, bruine en blauwe Chirokleren

De beige rokken en shorts kennen we pas sinds 1995! Hetzelfde voor de rode Chiro T-shirts, donkerblauwe hemden en donkerblauwe truien (die ondertussen al een aantal verschillende modellen kenden).
Tussen 1974 en 1995 droegen meisjes een jeansovergooier (met vaak een gele blouse) en jongens een donkerbruine short met een beige hemd.
Gekleurde fluitkoorden voor leiding werden ingevoerd in 1974.
Tussen 1946 en 1974 droegen meisjes een blauw kleedje en jongens een roestbruin hemd en een zwarte ribfluwelen broek. Een gele das met dasring, Chiroriem, witte of grijze sportkousen en marsschoenen behoorden tot de vaste outfit bij beide groepen. Net als een hoofddeksel: bolletje voor meisjes, bootje voor jongens.
Pittig weetje: elke overgang van ‘uniform’ ging bij veel lokale groepen gepaard met protest.

Doe-het-zelf-Chirovlag

Nu kopen we een kant-en-klare Chirovlag. Tot 1960 was dat een pakketje stof met een handleiding. Een Chirovlag was een doe-het-zelfproject.
In die tijd had elke groep trouwens meer dan één vlag. Er was de groepsbanier, een afdelingsbanier voor elke afdeling en pennoenen (een klein driehoekig vlaggetje dat de voorman of hulpvendelleidster droeg, waarvan er meerdere in elke afdeling waren). Dat waren veel doe-het-zelfprojectjes.
We zitten momenteel aan onze vierde Chirovlag als jeugdbeweging.

Bescheiden bivak

Gemengd op bivak? Voor 1980 een no-go!
Vele groepen gingen vroeger elke dag voor het ontbijt in uniform naar de mis.
Lange tijd had je geluk als je bivakplaats bedden had, en anders was het een strozak.

Franken, Francinnen, Francesca’s, François, enz. in de Chiro

Het ledenbestand van de Chiro is pas sinds 1998 digitaal. Maar sinds 1998 tot nu hadden we al:
60 Franken
10 Francesca's
6 François
6 Françoises
2 Francines

Voilà, die levensvraag is dan ook weer opgelost!