Kentekens en symbolen

In de Chiro sinds ... het ontstaan van de beweging.

Kentekens

Kentekens zijn stukjes stof met een symbool erop. Tot in de jaren 1960 spelen kentekens een belangrijke rol in het afdelingsleven. De Chiro heeft er dan ook heel wat. We sommen de oude even op:

Het afdelingsteken

Dat teken kregen de leden na hun officiële opname in de nieuwe afdeling: de inlijving. Om ingelijfd te worden, moest je aan een minimum van voorwaarden voldoen, bijvoorbeeld een aantal keer op rij naar de activiteiten komen, de regels van bepaalde spelen kennen, enzovoort.

Het belofteteken

Nadat nieuwe leden enkele maanden meedraaiden in een afdeling werden ze uitgenodigd om hun Belofte voor te bereiden. Tijdens de belofteaflegging beloofden ze trouw te blijven aan de afdelingsgeest en aan de Chiro-idealen. Vervolgens ontvingen ze een zwart-en-geel belofteteken. Ook leiding legt de Belofte.

Het burgerteken

Dat is een wit metalen Chiroteken. Leiders en leden droegen het niet op hun Chiro-uniform, wel op hun werk- of schoolkleren. Hiermee toonden ze ook in het dagelijkse leven dat ze bij de Chiro waren.

Het afdelingskenmerk voor leiding

Tot in de jaren 1960 droeg de leiding aan hun schouder een lint in de kleur van de afdeling.

Het speciale leidingsschild

Tegenwoordig is iedereen in de leidingsploeg gelijk, maar vroeger bestond er een duidelijke hiërarchie. Onderaan in de piramide had je de gewone leid(st)ers en afdelingleid(st)ers, daarboven stonden de groepsleid(st)ers, gevolgd door de gewest- en verbondsleiding. Aan de top had je de nationale leiding of Landsbondleiding.

Symbolen

Symbolen hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in de Chiro, ook vandaag nog.

Het meest herkenbare symbool is zonder twijfel het Chiroteken. Dat is in de loop van de Chirogeschiedenis enkele keren aangepast.

Het eerste Chiroteken. De X en de P verwijzen naar de Griekse schrijfwijze van de hoofdletters C en R, oftewel Chi en Rho. Dat zijn de eerste letters van Christus. In de beginjaren wil de Chiro zich heel duidelijk als godsdienstige beweging profileren. Het Chi-Rho-teken is een pak ouder dan de jeugdbeweging Chiro. Het werd onder andere gebruikt door de eerste christenen, die het vooral op sarcofagen schreven. Je vindt het ook terug bij andere christelijk geïnspireerde bewegingen, zoals de KSA.

Het Chiroteken in de jaren 1960. De XP blijft bestaan. Daarnaast gebruiken ze nu ook een half open cirkel met een kruis in de opening.

Het huidige Chirosymbool. In 1984 vervangt de Chiro het oude XP-teken door een P met een halve cirkel erdoor. Met die wijziging maakt de Chiro duidelijk dat ze een gemeenschap wil zijn (de cirkel), maar wel één die openstaat voor alle kinderen en jongeren (open cirkel). De Chiro is geen eiland, geen apart kliekje, maar een open groep die verbonden is met de omgeving, de buurt, het netwerk en de wereld.