Jaarthemaspelen: aanbod februari

L!ngo

Als inleiding voor een rustig avondspel, vieruurtje, begin van een kwis of een opwarmertje voor de LK.
Lingo is een spel waarbij je een woord moet raden van vijf letters (te zien op de Nederlandse televisie). Je moet binnen een bepaalde tijd een woord zeggen, anders gaat de beurt naar de andere ploeg. Van elk woord wordt aangegeven welke letters op de juiste plaats staan, welke er wel in het woord voorkomen maar op een andere plaats, en welke er verkeerd zijn.
Het is plezant om een bord maken waarop een rooster getekend is om de woorden in te schrijven.

Vijfletterwoorden die iets te maken hebben met Play’s 2B:

THUIS
KWIJT
AFWAS
BRIEF
DROOM
SPEEL
CHIRO
LIEFS

Politieke rechten

Wie zal voor wie zorgen in de huidige (chiro)maatschappij?

Verdeel je ploeg in drieën: de minderjarigen, de actieve bevolking en de senioren. Het spel wordt gespeeld over twee weken. Het is een tactisch spel waarbij vergeetachtigheid noodlottig is.
De eerste zondag leg je het spel uit. Je zegt dat iedereen een voorwerp van thuis moet meenemen. Het moet een voorwerp typisch zijn voor ofwel (1) minderjarigen, ofwel (2) de actieve bevolking, de geldverdieners uit de maatschappij ofwel (3) de senioren, de gepensioneerden.
De week erna kunnen er bijgevolg drie ploegen ingedeeld worden. Normaal zijn die ongelijk van aantal. De twee grootste ploegen moeten de kleinste ploeg die zondag verwennen. Uiteraard moeten diegenen die niets meegenomen hadden zich ook uitsloven!

Het postbusspel

Maak een aantal blanco wenskaarten op naam van de leden van je ploeg, bvb. twee per persoon.
Verdeel de wenskaarten willekeurig onder de leden van je groep en laat hen iets liefs op de achterkant schrijven.
Nu maakt iedereen een postbus of een grote enveloppe waar je wenskaarten in kunt steken.
De wenskaartjes die je zelf geschreven hebt, hang je met wol of een niet te sterke koord aan je fiets. De bedoeling is zoveel mogelijk kaartjes van iemands fiets te rijden. Die mag je dan in je doos steken.
De persoon die de meeste kaartjes verzamelde, wordt de postbode en mag iedereen gelukkig maken door de wenskaarten uit te delen.

Varianten:

• Hang de kaartjes aan je enkel.
  • Hang een extra kaartje aan je fiets. Als iemand dat kaartje van je fiets rijdt, moet hij of zij een kaartje uit zijn of haar postbus aan jou geven.

Modeontwerpers gevraagd

Neem blauwe, rode en beige papieren en kopspelden. Verder zijn scharen en potloden nodig.
Waarschijnlijk hangt je lokaal al vol posters met knappe halfnaakte mannen en vrouwen of foto’s van leden hun lievelingsbandje, cartoons of wezens van andere werelden.
Je speelt twee spelen voor punten. Bij het eerste spel krijg je punten in de vorm van tijd. Binnen die tijd kun je dan papieren chirokledij knutselen, waarmee je de figuren aan de muren moet aankleden. Het doel is zoveel mogelijk figuren bij de Chiro in te lijven.

Jouw gedicht over het jaarthema

Samen dichten maakt knettergekke poëzie.
Heb je het al eens geprobeerd in de vorm van een tekening?
Iemand begint met een hoofd te tekenen, en plooit dat naar achteren zodat de volgende alleen de lijntjes van de hals ziet. Hij of zij mag dan de romp tekenen, enz. Het resultaat is altijd een geheel origineel en onverwacht figuurtje.
Bij een gedicht maken over Karoo en Nette gaat het ongeveer hetzelfde. De eerste zin kan zijn:

Weet je wat ik zo fijn vind aan Nette en Karoo?

Daar mag de eerste persoon op proberen rijmen. Hij of zij plooit de eerste twee regels naar achteren, en schrijft nog een extra regel (het begin van de volgende strofe). Dan mag persoon 2 hierop rijmen, enz. Zo leer je avonturen van Nette en Karoo kennen waar nog niemand van gehoord had.