Drie Chiroweekends om het meeste uit je engagement als kaderleiding te halen

Leer samen met andere Chirovrijwilligers bij over vorming geven en coachen

Op Kick word je een echte instructeur in het jeugdwerk. Als instructeur ben je een pro in het uitwerken, organiseren en begeleiden van sterke vormingsmomenten. Je krijgt een stevige basis mee om deelnemers een geweldige cursus te laten beleven. Kick biedt een basis aan iedereen met goesting om vorming te begeleiden. En je krijgt een hele hoop bagage mee over groepsdynamica, coaching, feedback geven en zelfreflectie. Ideaal om te gebruiken bij het begeleiden van andere Chirogroepen

Waarom meegaan op Kick?

• Je mag zelf nog eens op Chirocursus als deelnemer
  • Je maakt er nieuwe Chirovrienden of ziet je vrienden uit Chiroland terug
  • Geniet volop van uitwisseling met andere Chiro-diehards zoals jij
  • Kick is een echte oogopener
  • Ga voor een groepservaring met andere kadervrijwilligers zoals jij

Het verhaal van Fran

“Voor mij was Kick vooral een manier om dingen te leren waarvan ik niet had verwacht dat ik ze nog moest leren.”

Het verhaal van Hannelore

“Voor mij was het een injectie Chiro. Even zien wat je al kan, de dingen die je al kent nog wat uitbreiden, en extra handvaten en inspiratie krijgen.”

Het verhaal van Ruben

“Het is heel tof om met een groep Chiro-minded mensen in een groep te zitten en te weten dat je allemaal hetzelfde doel hebt.”

Drie weekends boordevol Chiro

Kick 1

Op Kick 1 maak je kennis met de grote Chiro en verdiep je je in de beginselen van groepsdynamica.

Deze thema’s staan op het programma:

• Taken van een kaderploeg
  • Steun Op Maat
  • Groepsdynamica

Kick 2

Tijdens Kick 2 ga je zelf aan de slag. Je bouwt een eigen vormingsmoment op en test dat meteen uit.

Deze thema’s komen aan bod:

• Vorming maken en uittesten
  • Kracht van vragen
  • Coaching

Kick 3

Op het laatste Kickweekend bouw je verder op de ervaringen van de vorige twee weekends. We snijden thema’s aan die net dat tikkeltje meer diepgang vragen.

Thema’s die aan bod komen:

• Evalueren
  • Zelfreflectie
  • SOM-verdieping

Hoe inschrijven voor Kick?

Inschrijven voor Kick kan je op de Chirosite doen. Als het je eerste Chirocursus is, moet je daarvoor enkele stappen doorlopen:

Wie mag mee op Kick?

Kick is er voor iedereen die in het kader zit of zich hier graag wil in engageren. Je kunt in principe mee op Kick vanaf negentien jaar en minstens 1 jaar leiding achter de rug hebt.*

*Voor uitzonderingen neem je contact op met info@vorming.be.

Kick praktisch

Hoeveel kost Kick?

€ 74,50 per Kick (volledig of gedeeltelijk terugbetaald*)

€ 7,50 korting tot twee weken voor start Kick

• Een weekend in een Chirohuis
  • Volpension: ontbijt, middagmaal, vieruurtje, avondmaal
  • Deelname workshops en activiteiten
  • Attest van deelname

* Met het bewijs van deelname kun je het cursusbedrag volledig of gedeeltelijk terugbetaald krijgen van je gemeente. Meer info vind je op speelplein.net.

Is het voor jou moeilijk om de deelnameprijs in een keer te betalen, geef dit aan bij je inschrijving. We contacteren je en zoeken samen naar een oplossing.

Behaal je attest van Instructeur in het jeugdwerk

Je kunt gerust mee op Kick zonder voor het attest te gaan, want dat is niet het hoofddoel van de cursus. De ervaring is het belangrijkste! Wil je wel graag het officiële instructeursattest behalen? Volg dan deze drie eenvoudige stappen.

• Volg drie Kick­weekends
  • Zet wat je leerde op cursus om in de praktijk als vormingsbegeleiding bij je kaderploeg of in een andere jeugdvereniging (50 uur)

Volgorde Kickweekends

Je kan ervoor kiezen om enkel Kick 1 te volgen of Kick 2 met de focus op vorming geven. Weet wel dat je dan geen attest kan behalen.

Wat met de volgorde? Je hoeft de weekends niet in volgorde te volgen! Je kan starten met Kick 2 en nadien nog Kick 1 volgen. We raden je aan om steeds Kick 3 als laatste weekend te volgen aangezien dit voortbouwt op de eerste 2 weekends.

Overtuig de rest

Maak andere kaderleiding ook warm voor Kick! Download de printbare versie van de brochure of deel ze via Issuu.Ook handig om je ouders te overtuigen!