Rakwispel: once upon a rakwitime

Rakwispel: once upon a rakwitime

De Evil Queen heeft een vloek uitgesproken over de wereld. Daardoor zijn alle rakwi’s verbannen naar een sprookjeswereld waar de schurken heersen. In de wereld waar ze nu beland zijn, zijn de schurken de baas en hebben enkel zij plezier. De rakwi’s leven nu in een wereld zonder happy endings . Communicatie met de echte wereld is bijna onmogelijk. Zullen de rakwi’s de vloek kunnen verbreken en zichzelf bevrijden uit deze schurkenwereld, of zijn ze voor altijd verbannen?

Doel van het spel


De rakwi’s proberen zichzelf te bevrijden uit de schurkenwereld.

Materiaal

 

  • Groot papier (meerdere): hier hang je de schurken met hun kleurcodes op.
  • Stiften in de kleuren die onder de schurken staan. Je kan er eventueel kleuren tussen stoppen die ze niet nodig hebben om het moeilijker te maken.
  • Tabellen voor de rakwi’s om de kleuren in te schrijven. 
  • Schurken. 


Spelverloop

 

Tovenaar Repelsteeltje (iemand van de leiding) geeft de rakwi's hoop. Hij heeft ervoor gezorgd dat twee rakwi's, Emma en Henry, met de echte wereld kunnen communiceren via hem. Zo kunnen ze hopelijk tijdig de vloek verbreken. Ze hebben maar een paar uur de tijd: aan het einde van de Chironamiddag wordt de vloek werkelijkheid als hij niet verbroken wordt.

De vloek die uitgesproken werd door de Evil Queen bestaat uit een aantal delen. Voor elk deel is een andere schurk verantwoordelijk. Elk deel moet apart verbroken worden, zo wordt de vloek elke keer zwakker. Hoe zwakker de vloek, hoe makkelijker het wordt voor de rakwi's.

In het bos hangt een groot blad dat in kolommen verdeeld is. Boven elke kolom hangt een schurk, met daaronder een reeks kleuren: dat is de kleurcode van die schurk. Tovenaar Repelsteeltje heeft die codes nodig, maar de Evil Queen (iemand van de leiding) waakt bij dat blad. De rakwi's proberen ongezien de kleuren te achterhalen. Als de Evil Queen iemand herkent die naar de codes komt kijken, roept zij de naam van de speler, die dan terug naar het kamp moet. De rakwi’s kunnen zich verstoppen achter bomen, zich vermommen met verkleedkleren of attributen om zich onherkenbaar te maken. Eens ze de kleurcodes kunnen lezen, keren ze terug naar het kamp en noteren ze wat ze konden onthouden. Ze mogen geen papieren meenemen buiten het kamp.

 

Het centrale plein


Het verhaal speelt zich af op een plein waar tovenaar Repelsteeltje zich centraal heeft gepositioneerd. De rakwi's kiezen aan het begin van het spel twee leden uit die kunnen communiceren met de tovenaar, bijvoorbeeld Emma en Henry. Als de rakwi's denken dat ze een kleurcode van een van de schurken hebben, mogen Emma en Henry die naar tovenaar Repelsteeltje brengen. Tovenaar Repelsteeltje controleert eerst of de kleurcode correct is. Als dat het geval is, krijgen Emma en Henry van tovenaar Repelsteeltje een sprookje waarmee ze dat deel van de vloek kunnen verbreken. In de wereld van de schurken houden ze natuurlijk niet van die sprookjes omdat die altijd een happy end hebben. De sprookjes zijn dus helaas niet volledig of niet correct, dus Emma en Henry moeten ze eerst vervolledigen. Pas als zij het sprookje enthousiast en correct kunnen voorlezen, wordt dat deel van de vloek verbroken.

 

De vloek doorbreken


Als een deel van de vloek verbroken wordt, verzwakt de vloek en kunnen er meer mensen met tovenaar Repelsteeltje communiceren in de echte wereld. Nadat er twee sprookjes correct zijn voorgelezen, en er dus twee delen van de vloek verbroken zijn, mag de groep een rakwi aanwijzen die Emma en Henry kan helpen.

 


Einde van het spel


Als er delen van de vloek verbroken zijn, krijgen de rakwi's opnieuw toegang tot de echte wereld. Als ze er echter niet in slagen om de vloek te verbreken, zal de sprookjeswereld van de schurken voorgoed afgesloten blijven en zullen de rakwi's voor altijd verbannen blijven uit de echte wereld.