Dieren in de chiro, een goed idee?

Huisdieren zijn geliefd in Vlaanderen. Zo heeft volgens de Belgian Petfood Association maar liefst 48 procent van alle Vlaamse gezinnen minstens één dier in huis. Dat kan gaan van vissen en konijnen over honden tot paarden. We vroegen ons af hoe dat zit bij de Chiro. Zijn er Chirogroepen die op hun terreinen of op kamp een dier hebben rondlopen? En ja hoor, die zijn er.

Door Rijul

De keti's van Chiro Romejo uit Roeselare hebben drie Chirovissen.
Bij Chiro Jefri uit Ingelmunster hadden ze voor een dag een wild konijn als huisdier. Op het einde van de dag is het beestje herenigd met zijn moeder.
Hond Tarko van Chiro Jomego zorgde voor veel plezier op kamp.
Op de terreinen van Chiro Far West vind je zo'n 120 000 bijen!

Tips als je dieren op de Chiroterreinen wil houden

• Stel een verantwoordelijke aan zodat het dier niet verwaarloosd of vergeten wordt. Kiest best iemand van de leiding die niet te ver weg woont.
  • Zorg voor een gepaste omgeving. Zijn alle faciliteiten aanwezig om het dier een veilig en aangenaam verblijf te garanderen?
  • Bezorg het dier niet te veel stress. Als alle leden het dier zomaar kunnen aanraken of bekijken, kan het misschien wat overweldigend zijn voor het dier zelf. Zorg daarom voor een stressvrije omgeving waarbij er mogelijkheid is tot rust. Maak goede afspraken met de leden.
  • Denk op voorhand al goed na over hoe jullie voor het dier gaan zorgen. Een dier is een levend wezen en verdient het om goed verzorgd te worden. Koop je bijvoorbeeld vissen voor op kamp? Zorg dat ze nadien een warme thuis kunnen krijgen. Bespreek ook hoe jullie bijvoorbeeld voor het eten gaan betalen.

Laat je verwonderen!

Al spelend ontdekken

De Chiro is er vooral om kinderen en jongeren een plek te geven waar ze zich kunnen uitleven en zichzelf kunnen zijn. Maar ze kunnen er op een speelse manier ook zoveel ontdekken. Dieren zijn ideaal om de verwondering over de natuur van je leden te prikkelen. Welke insecten bestaan er en kunnen jullie ze allemaal vangen? Welke dieren vind je op de boerderij en hoe melk je een koe? Al spelend kan je dus op een leerrijke ontdekkingstocht gaan op je eigen terrein of in de buurt. Of leer je leden iets bij als jullie de met uitsterven bedreigde tijger gaan redden.

Een rustplaats voor insecten

Naast een educatieve hebben insecten ook een functionele waarde. Insecten staan aan de basis van de voedselketen en houden die in balans. Zo vangen spinnen veel muggen of vliegen en is die spin op zijn beurt een lekkernij voor een vogel enzoverder. Ook bijen zijn heel belangrijke beestjes. Ze zorgen voor de bestuiving van bloemen, groenten en fruit. Als de bijen uitsterven, zitten we dus met een groot probleem.
Met je Chirogroep kan je insecten helpen door bijvoorbeeld een insectenhotel te maken. Of plant met je leden een bloemenweide aan. Zorg dat je Chiroterreinen een aangename rustplaats worden voor insecten. Met de leden kan je dan af en toe ontdekken welke insecten er allemaal te gast zijn.