Chiro daagt uit; Fata Morgana

Wie sleept de vijf sterren in de wacht?

Dag Chiroleiding! Geena Lisa en Sergio hier, vanuit het jaar 2008. Wij hebben groot nieuws, want voor één keer komen wij terug met het televisieprogramma dat elke gemeente in Vlaanderen in de ban hield om uitdagingen aan te gaan, in ruil voor eeuwige roem in de vorm van vijf sterren. Een Fata Morgana-spel is de ideale gelegenheid om het samenhorigheidsgevoel van de groep op te krikken. Aan de hand van vijf vette uitdagingen daag je de leden en leiding uit om het beste van zichzelf te geven. Gaan wij voor vijf sterren of gaan wij voor vijf sterren?!

Door Lies en Laure (alias Geena Lisa en Sergio)

Hoe pak je dat aan met de huidige maatregelen?

Om op elk mogelijk scenario voorbereid te zijn, kan je het Fata Morgana-spel op meerdere manieren spelen. Speel je liever op safe en organiseer je het liever online, of laten de huidige maatregelen toch al wat meer toe? Code rood of code appelblauwzeegroen: het kan allemaal!

Fata Morgana online

Is offline Chiro geen optie? Dan is een Fata Morgana-spel online een tof alternatief. Concreet ga je vijf uitdagingen bedenken waarbij er samengewerkt moet worden vanop afstand. Je kan met meerdere afdelingen spelen die elk een ster proberen binnen te halen. Zo kan je een filmpje maken waarin je alle afdelingen uitdaagt. Elke afdeling zal dan een uitdaging proberen te volbrengen.

Vijf online uitdagingen kunnen bijvoorbeeld zijn:

• 100 tekeningen maken van de paashaas
  • 100 kilometer wandelen (alles samen opgeteld) en dat registreren via Strava
  • 100 stoepkrijttekeningen maken
  • 500 zelfgebakken koekjes voorzien
  • 100 brieven en kaartjes schrijven voor het woonzorgcentrum in je buurt

P.S.: Hou er rekening mee dat internet niet voor elk lid vanzelfsprekend is. Maak je spel zo inclusief mogelijk en werk eventueel met communicatie per brief naast de online communicatie. Laat leden bijvoorbeeld ook de keuze om hun tekening in de brievenbus te steken bij de leiding.

Fata Morgana on- en offline

Kan voor een deel van de Chirogroep de werking niet offline doorgaan bij de huidige maatregelen of laat de situatie in je gemeente dat niet toe? Dan kan je deze activiteit deels online en deels offline organiseren. Daarbij kan je het ene team online activiteiten laten doen en het andere team offline. Als beide opdrachten evenwaardig zijn is het een eerlijke battle met dus ook een eerlijke winnaar.

Je kan natuurlijk ook een live connectie tussen on- en offline maken. Zo kan je toch strijden op hetzelfde moment en heb je het gevoel allemaal samen te spelen.

Hoe dan ook: dat de beste mogen winnen!

Fata Morgana offline

Je kan ook spelen met z'n allen en toch apart. Daarvoor heb je veel ruimte nodig in openlucht. Verdeel het terrein in vakken, zodat de leden per bubbel bijeen kunnen zitten, op voldoende afstand van de andere bubbels. Voorzie dan per bubbel materiaal om uitdagingen te volbrengen. Je kan de bubbels namen van steden geven en de steden tegen elkaar laten strijden. Daarbij moeten ze dus elk vijf uitdagingen tegen elkaar uitvoeren. Een andere optie is om de bubbels samen opdrachten te laten volbrengen. Daarbij moeten ze dan collectief samenwerken aan één opdracht, bijvoorbeeld een heel lied lang zingen boven 80 decibel. Externen uitnodigen mag niet – tenzij je de geest van Luc De Vos oproept?

P.S.: Als je een massaspel veilig wilt organiseren tijdens COVID-19 is het van belang om op voorhand duidelijke afspraken te maken met zowel de leiding als met de gemeente. Welke leden komen wanneer aan en hoe gaan jullie je verplaatsen naar het speelterrein? Dat vraagt soms wat organisatie. Pols ook even of de algemene maatregelen overeenkomen met de maatregelen in je gemeente en stel je plan voor. Better safe than sorry!

Best off!

Stuur jullie uitdagingen van Fata Morgana door naar Dubbelpunt en kom op onze wall of fame.