Tips van groepen die al op bivak gingen

"We amuseren ons te pletter!”

Creëer een groepsgevoel over de bubbels heen

De groepen die als eerste op kamp vertrokken, gaven allemaal aan dat het belangrijk is om aan het groepsgevoel te werken. En het is niet omdat je afstand moet houden, dat je elkaar het hele kamp lang moet negeren. Met een beetje creativiteit geraak je al best ver!

1. Chiromeisjes Loenhout koos ervoor om een massaspel te spelen waar de bubbels tegen elkaar konden strijden. Zo hoeven ze dan geen contact te hebben, maar de leden voelen wel dat ze in groep op kamp zijn. Elke dag een kleine activiteit over de bubbels heen zorgt voor een goede sfeer.

Inspiratie nodig voor spelletjes? Kijk dan naar deze voorbeelden!

2. Heel wat groepen werkten met een praattafel of chatbox. Zo kan je met je broer, zus of medeleiding een coronaproof praatje slaan.

Klik verder voor meer tips over verbondenheid creëren.

Baken je bubbel goed af

Dat gaat niet alleen over het fysiek afschermen van je bubbel door bijvoorbeeld lint te gebruiken. Ook het materiaal, borden en bestek, enz. deel je het beste in voor het begin van het kamp. Werk met kleurencodes voor het materiaal binnen één bubbel.

Het kan handig zijn om iedereen binnen een bubbel een eigen herkenningspunt te geven, zoals een sjaaltje. Dat zorgt voor meer duidelijkheid bij leden en leiding.

Worden de leden door ouders gebracht? Een kiss-and-ride is dan een optie. Voorzie voldoende tijd en plaats om afscheid te nemen. Voorzie voor elke bubbel een apart aankomstpunt zodat iedereen zich onmiddellijk in de juiste groep bevindt.

Tip: Let er de eerste dag extra goed op dat de leden niet uit hun eigen bubbel gaan. Het is voor hen op dat moment nog niet helemaal duidelijk hoe alles zal verlopen.

Een zieke op kamp

Enkele tips die de vroege kampvogels meegaven:

1. Laat aan je leden weten dat ze zich niet moeten schamen als ze zich niet goed voelen, zodat ze dat zeker op tijd laten weten.

2. Hou het slaappatroon van de leden (in de mate van het mogelijke) in de gaten. Oververmoeidheid kan voor ziekteverschijnselen zorgen. Het zou jammer zijn als die leden daardoor symptomen ontwikkelen.

3. Moet er toch iemand naar huis vertrekken? Betrek de zieke dan nog in het kampgebeuren. Doe een videocall met iedereen, hou een kampaandenken apart en spreek na het kamp nog eens af met de hele afdeling. Zo wordt de pijn toch wat verzacht. Houd hierbij rekening met de huidige maatregelen. Het kan misschien nog even duren voordat jullie met de hele groep kunnen afspreken.

Vergeet de leiding niet

De leden, die staan bij jullie op nummer één, maar ook de leidingsploeg verdient aandacht.

1. Net zoals tussen de ledenbubbels is het mogelijk om te strijden tegen elkaar. Bedenk een rodedraadspel waar jullie elke dag aan kunnen werken. Zo blijft de leiding zich toch verbonden voelen met elkaar.

2. Wissel binnen de bubbels eens van leiding. Zo heeft iedereen toch een dagje een andere omgeving om in te vertoeven.

Meer gezelligheid creëren binnen je leidingsbubbel? Lees deze tips!

Vermijd contact met externen

Doordat we onze contacten moeten beperken tot het minimum vallen er enkele activiteiten weg uit het programma. Niet getreurd! Er zijn veel alternatieven die even fantastisch zijn.

1. Probeer het ‘tweedaagsegevoel’ op de kampplaats na te bootsen door eigen tentjes op te zetten en te koken op een zelfgemaakt vuurtje. Of vervang de tweedaagse door een andere speciale activiteit, zoals een eigen sauna maken.

2. Een dagtocht naar een drukke plaats zoals een zwembad is niet aangeraden. Vervang dat door een leuke opdrachtentocht in de buurt van jullie terrein. Bij Chiro Oevel voorzag de leiding voor de jongste bubbel een dag vol buikschuiven, springkastelen en toffe knutselactiviteiten, en er waren frietjes! Je hoeft het terrein dus helemaal niet te verlaten om er een toffe dag van te maken.

3. Tip voor de kookploeg: voeding laten leveren op het terrein in plaats van zelf boodschappen te doen, is echt supermakkelijk. Bovendien zorgt het ervoor dat je geen onnodig contact met externen hebt. Chiro Feniks testte het dit jaar voor het eerst uit en was erg enthousiast.

Denk na over de inrichting van de eetmomenten

Ontbijt, lunch, avondeten, vieruurtje: je besteedt veel tijd aan eten. Het lijkt dus een goed idee om voor de start van het kamp de eetmomenten al in te richten. Hier vind je enkele aandachtspuntjes.

1. Denk goed na over de hoeveelheid eten die je naar elke bubbel brengt. De overschotjes mag je niet naar andere bubbels brengen.

2. Het kan lang duren voor iedereen hun handen heeft kunnen ontsmetten. Geef de leiding een ‘pompshift’ om bij elk lid de handen te desinfecteren. Zo kunnen de leden vlotter aan de eettafel aanschuiven.

Algemene indrukken van de eerste kampgangers

Ann van Chiro Meulenberg
Je voelt dat Chirogroepen elkaar helpen. We bellen elkaar op, we wisselen tips uit, … Er ontstaat een echt samenhorigheidsgevoel!

Mona van Chiro Hiperlie
De leden lieten weten dat ze wel bang waren voor een mindere sfeer op kamp maar dat het veel beter meeviel dan ze gevreesd hadden!

Berend van Chiro Nellekijn uit Dentergem
In theorie leken de bubbels heel mooi maar je moet eigenlijk ook verder kijken dan enkel het bubbelsysteem. Het is belangrijk om de leiding goed in te schatten en te kennen. Zo kan je op voorhand al enkele problemen zien aankomen.

Marijke van Chiro Loenhout
Voor de leidingsploeg was het in het begin heel moeilijk. Ze hebben wel snel een klik gemaakt, want het alternatief voor in bubbels op kamp gaan, is niet gaan.

Arthur van Chiro Melle
Gelukkig merken de leden er vrij weinig van. We amuseren ons te pletter!

Ilse van Chiro Willebroek
Wij hebben ervoor gekozen om ons kamp op te splitsen in twee delen. Dat klonk in theorie goed, maar de thuisblijvers zijn aan het balen.