Een vzw oprichten of niet

Een vzw oprichten, dat doe je altijd naast de Chirogroep. De Chirogroep blijft dus een feitelijke vereniging. Chirojeugd Vlaanderen vzw kan namelijk geen andere vzw’s aansluiten en verzekeren. Bovendien komen er bij het oprichten van een vzw extra administratieve taken kijken die minder evident en noodzakelijk zijn voor de werking van je Chirogroep. Lees hier meer over wanneer het wel nodig is om een vzw op te richten.

Voor- en nadelen van het oprichten van een vzw

Wat zijn de voordelen van een vzw?

• Je creëert een rechtspersoon, een juridische constructie waarmee je Chirogroep kan handelen als persoon. Je kan dus verbintenissen aangaan in naam van de vzw, bv. contracten afsluiten.
  • Je wordt minder snel persoonlijk aansprakelijk gesteld bij problemen.
  • Er is meer controle over het vermogen van een vzw.

Ook als je als Chirogroep geen vzw hebt, ga je het beste verstandig om met de financiën van je Chirogroep. Een vzw is dus niet noodzakelijk om op een goede manier je financiën te beheren. Lees er hier meer over.

Wat zijn de nadelen van een vzw?

• Er komen extra administratie taken en jaarlijkse verplichtingen bij kijken, bv. de boekhouding bijhouden en statuten aanpassen en neerleggen bij de griffie.
  • Er zijn extra kosten aan verbonden, bv. neerleggen statuten, extra verzekeringen, enz.
  • Je moet zelf voor alle verzekeringen instaan, bv. burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering voor de leden van de vzw.
  • Je kan nog altijd aansprakelijk gesteld worden voor (strafrechtelijke) fouten die je als bestuurder van een vzw maakt.
Chirolokaal

Wanneer een vzw oprichten?

In veel gevallen is het niet nodig om een vzw op te richten. We raden aan om dat wel te doen als je Chirogroep:

• een eigendom heeft (bv. een gebouw of grond)

• een lokaal gaat (ver)bouwen
    Voor kleine verbouwingen of onderhoud is het niet nodig om een vzw op te richten. Bij stabiliteitswerken, werken aan het dak of het vellen van bomen moet je wel een afzonderlijke verzekering afsluiten.

• een specifieke overeenkomst gaat afsluiten (zoals een erfpachtovereenkomst)
    Het is afhankelijk van de overeenkomst of je al dan niet een vzw moet oprichten. Meer info op jeugdlokalen.be

• een zeer grootschalig evenement wil organiseren
    Een vzw oprichten voor een groot evenement is in veel gevallen niet noodzakelijk. Sluit wel de juiste verzekeringen af en investeer de opbrengst van je evenement tijdig weer in de Chirowerking.