Communicatie: maak de ouderreflex
Communicatie: maak de ouderreflex
Denk na over hoe je communiceert naar ouders:
- Gebruik per boodschap het juiste communicatiemiddel (stuur bv. dringende zaken niet per post op)
- Varieer in communicatiemiddelen zodat alle ouders op de hoogte zijn. Zet bv. niet alles enkel op de Facebook-pagina, niet iedereen heeft Facebook.
- Probeer verschillende communicatiemiddelen uit. Start bijvoorbeeld eens een heen-en-weer-schriftje op tussen leiding en ouders.
- Gebruik je sociale media om af en toe een foto van een activiteit te posten. Doe er ook eens poll of een oproep die reactie uitlokt.
- Denk na of je telefoonnummers en e-mailadressen op de website of in het infoboekje zet en van wie (alle leiding of enkel VB’s en hoofdleiding). Maak met de hele leidingsploeg afspraken over bereikbaarheid en het verspreiden van contactgegevens.
- In real life: probeer voor en na jullie activiteiten naar de ouders te gaan. Wees niet bang om hen aan te sprekne, vertel bijvoorbeeld iets over wat je die dag met de afdeling gedaan hebt. Als je zelf eerst het woord genomen hebt, pikken anderen snel in.
- Onderschat het belang van e-mail niet. Voor ouders werkt dit heel goed, terwijl leiding dit minder vaak of graag gebruikt. Maak eventueel een algemeen e-mailadres aan, bv. groepsleiding@debestechiro.be, zo kunnen jullie dit samen beheren en opvolgen.
- Niet iedereen is even vlot met computer of smartphone. Infobriefjes op papier die je na je activiteit meegeeft, hebben nog steeds een heel goed bereik. Belangrijke boodschappen kan je best op naam meegeven. Houd ook een overzicht van wie de briefjes nog niet kreeg, zo kan je die nadien alsnog bezorgen.
Denk na over wat je communiceert naar ouders:
- Wees transparant en communiceer over zaken waar je Chirogroep mee bezig is. Laat bv. weten dat jullie je dak gaan renoveren.
- Houd ouders op de hoogte en wacht niet tot ze zelf vragen stellen.
- Maak de ouderreflex: maak bij alles wat jullie doen de bedenking of je hierover naar ouders moet communiceren, wat je zegt en hoe.
- Overstelp ouders niet met informatie: maak steeds de afweging of het relevant is voor ouders.
- Toon jezelf als Chirogroep en zet af en toe eens een leuke foto online, deel waar jullie mee bezig zijn op sociale media.