SOS sociale media

Hoe zat dat ook alweer met die regels?

SOS sociale media

Een TikTok op de eerste en laatste dag van het kamp, BeReal tijdens de vergadering en een Instagrampost met je nieuwe medeleiding. Sociale media zijn ook in de Chiro alomtegenwoordig. Maar het zal je niet verbazen dat daar hier en daar ook wat regels aan verbonden zijn. Dubbelpunt geeft een antwoord op de meest gestelde vragen.

Is een socialemedia-account van onze Chirogroep nuttig?

Een account van je groep op Facebook of Instagram kan nuttig zijn. Ben je daarom verplicht om die aan te maken? Absoluut niet! Bespreek vooral met de leidingsploeg wat jullie zien zitten en met welk doel jullie de accounts aanmaken.
Via sociale media kan je een groot publiek bereiken, maar niet alle ouders en leden hebben overal een account. Plaats jullie boodschap zeker niet alleen online en denk ook aan briefjes in de brievenbus, een mail, mond-tot-mondreclame, enz. Bovendien lezen er online misschien ook mensen mee die niet alles hoeven te weten. Gsm-nummers, ledenlijsten, interne en andere gevoelige informatie plaats je best niet op je socialemedia-account.
Sociale media kunnen ook leuk zijn om foto’s of filmpjes van de werking te delen. Doe maar! Maar lees nog even verder hoe dat ook alweer zit met het delen van die foto’s.

Wat doe ik als een rakwi me wil toevoegen?

De jongste leden kijken vaak op naar hun leiding. Wanneer ze voor het eerst een smartphone krijgen of een account mogen aanmaken, willen ze je natuurlijk graag volgen. Hoe je daarop reageert, hangt af van jezelf en van de afspraken die jullie daar als leidingsploeg over hebben.
Ga eens na welke inhoud je op je accounts deelt. Zijn er beelden waarvan je liever niet wil dat je leden ze zien? Post je geregeld vanop feestjes? Maak je beelden met je medeleiding op? Maak op basis daarvan de afweging of het gepast is dat een lid je volgt. Die afweging zal ook anders zijn als het bijvoorbeeld om een keti of aspi gaat. Voel je nooit verplicht om iemand te accepteren. Een online afdelingsgroep met je leden en medeleiding kan een waardig alternatief zijn om Chirocontent en informatie te delen.

Help, die mama blijft me sturen (op kamp)!?

Ook hier zal de reactie afhangen van de afspraken die jullie als leidingsploeg maakten. Sowieso is het niet fijn om tijdens de werking of op bivak constant gestoord te worden door ouders. Dat mag je gerust op een vriendelijke manier laten weten. Jullie hebben als leiding uiteraard de handen vol met spelletjes en goed voor de leden zorgen!
Als je communicatie met ouders moeilijk vindt, kan je altijd doorverwijzen naar de groepsleiding of VB’s. Voorzie een aanspreekpunt waar ouders terechtkunnen. Vertel hen in het begin van het werkjaar waarvoor en wanneer ze je mogen contacteren. Je kiest zelf of je hen daarvoor een mailadres van de Chiro, een persoonlijk mailadres of een gsm-nummer geeft.

Hoe zat dat ook alweer met het delen van die foto’s?

Misschien ken je deze regels ondertussen uit je hoofd, maar voor alle nieuwe leiding en vergeetkousen zetten we ze graag nog even op een rijtje.
Als je foto’s of video’s wilt gebruiken of posten, heb je daar toestemming voor nodig. In de eerste plaats van de personen op de foto zelf, maar bij wie jonger is dan 18 jaar ook van hun ouders of voogd. Vraag in het begin van het Chirojaar toestemming aan de ouders/voogd om foto's te mogen nemen en gebruiken. Respecteer die keuze ook. Hou die toestemmingen bij om het overzicht te kunnen bewaren. Deel online ook geen gênante foto’s of foto’s in zwemkleren: die kunnen verkeerd terechtkomen. Denk dus altijd goed na voor je iets online zwiert.

Welke afspraken kunnen we met de leidingsploeg maken?

Alle bovenstaande vragen zijn een goed vertrekpunt om met je leidingsploeg over na te denken. Maak vooral eenduidige, heldere afspraken waar iedereen zich in kan vinden en die iedereen op dezelfde manier toepast. Zorg dat de afspraken makkelijk terug te vinden zijn.

Bestaande afspraken kan je ook in vraag stellen. Daarvoor ontwikkelden we het spel Never Have I Ever Been Blocked en de methodiek Mediaklap. Ga er zeker eens naar op zoek op de Chirosite!