Vijf muren waar je op botst in een digitale wereld

Vijf muren waar je op botst in een digitale wereld

Ook bij de Chiro zijn smartphones alom tegenwoordig

Nog snel een selfie nemen of een berichtje sturen naar je lief? Je kan de smartphone niet meer wegdenken in onze maatschappij. Dus ook in de Chiro hebben we er een extra vriendje bij en dat is onze gsm. Een gsm kan leuk zijn om een spel mee te spelen of om in contact te blijven met je vrienden en leden. Maar soms wordt het ook wat te veel. Zijn je leden verslaafd aan hun gsm of nemen de sociale media het soms over? Je hebt het ongetwijfeld al meegemaakt. In dit artikel bespreken we vijf situaties waar je weleens tegenaan kan lopen. 

Door Lies


1. De leden gebruiken hun gsm te veel tijdens de werking

Als je leden hun gsm te vaak bovenhalen tijdens de Chirowerking kan dat vervelend zijn. Niet alleen voor jou, maar ook voor de groepssfeer. Maak daarom samen met je leden duidelijke afspraken over het gsm-gebruik. Geef hen daarbij voldoende inspraak zodat ze er allemaal een goed gevoel bij hebben. Bij de jongste afdelingen kan je zelf al enkele regels opstellen of hen laten kiezen uit vooropgestelde afspraken. 
Tip: Het kan ook helpen om de ouders op de hoogte te brengen. Dan ontstaat er achteraf geen discussie. 

2. Niet iedereen heeft sociale media en kan in de gespreksgroep toegevoegd worden

Hoewel sociale media alsmaar populairder worden bij de jongeren, is niet iedereen overal op actief. Als je een Whatsappgroep of Messengergroep maakt, bespreek dat dan heel goed met je leden. Misschien heeft iemand wel Whatsapp maar geen Messenger? Of misschien heeft iemand gewoonweg geen gsm? Hoe pak je dat aan? Om te beginnen kan je een gesprekje aangaan met die persoon. Je kan bijvoorbeeld afspreken dat een vriendje hem of haar op de hoogte houdt als ze elkaar zien op school. Of misschien kan je via een ander platform communiceren. Ga ook eens met de ouders praten, zij kunnen je vaak verrassen met een creatieve oplossing. Het belangrijkste is dat de informatie altijd tot bij iedereen komt. Informeer daarom ook altijd de ouders. 

3. Help, de ouders maken een Whatsappgroep aan 

Ouders hebben je vaak veel te vertellen. Je bent een hele namiddag in het gezelschap van hun dierbaarste bezit. Daarom zijn ouders iets alerter en zullen ze je snel aanspreken als er iets misloopt. Als een ouder een groepschat aanmaakt met alle ouders en er vervolgens een boos berichtje in stuurt, is dat geen fijne situatie. Spreek op voorhand duidelijk af met de ouders hoe ze je kunnen bereiken. Maak hen ook duidelijk dat ze je altijd individueel kunnen aanspreken als ze ergens mee zitten. Leg hen uit dat het niet leuk is voor jou maar ook niet voor henzelf en de andere ouders als ze een individueel probleempje met iedereen bespreken. Je kan natuurlijk wel altijd zelf een chatgroep aanmaken om te communiceren over Chirozondagen. Als je dat doet, moet je wel heel duidelijk afspreken wat wel en niet gecommuniceerd kan worden via die groep. 

4. Ouders spreken je rechtstreeks aan via sociale media

Je bent rustig aan het scrollen op Instagram en je krijgt opeens een berichtje van een ouder. Dat kan weleens schrikken zijn. Als je dat niet fijn vindt, mag je daar gerust iets van zeggen. Spreek de ouder aan of stuur een berichtje terug waarin je uitlegt waar en hoe je wel te bereiken bent. Als je dat op voorhand wilt vermijden, kan je in het begin van het werkjaar afspreken met de ouders wanneer en hoe ze je kunnen bereiken. Geef hen een papier mee of stuur een e-mailtje met alle informatie en contactgegevens in. Je zal meteen merken dat de communicatie een stuk vlotter verloopt.
Ook op kamp gebeurt het soms dat ouders via jou willen horen hoe het met hun kind gaat. Bepaal op voorhand met de leidingsploeg hoe je daarmee omgaat. Het kan niet de bedoeling zijn dat je de hele dag berichtjes van ouders loopt te beantwoorden. Ook kan het voor rare situaties zorgen als de ene leid.st.er niet antwoordt en een andere wel. Betrek daar ook de kookploeg, VB’s en anderen die mee op bivak zijn. Een blog die geregeld geüpdatet wordt, is een goede oplossing. 

5. Ouders willen foto’s van hun kinderen zien op sociale media

‘Waar blijven die foto’s?’, ‘Wat hebben mijn kinderen gedaan in de Chiro?’. Iedereen kent die vragen wel. Veel ouders zien graag foto’s van hun kinderen die zich amuseren tijdens de Chirowerking. Maar niet alle ouders willen dat hun kinderen op sociale media staan. Het is heel belangrijk dat je van elke ouder de toestemming krijgt om foto’s te nemen én om die te delen via sociale media. Als iemand niet op de foto wil of mag, dan moet je dat ook respecteren. Deel nooit foto’s van iemand anders die je van jezelf ook niet online zou plaatsen. 
Tip: Vermeld bij de foto’s een e-mailadres of andere contactgegevens waarop ouders je kunnen contacteren als ze een foto zien die ze liever niet op sociale media zien verschijnen.