Dossier: wat betekent leiding zijn?

Leden aan het woord: van spelletjes maken tot wekelijkse vergaderingen

Met de leiding weten we uit eigen ervaring wat leiding zijn precies is. Maar wat denken de leden daarover? Wat is een leider of leidster volgens hen en wat moet die allemaal kunnen? We vroegen het aan zes leden van zes verschillende Chirogroepen.

Door Emilie

Jana - pagadders - Chiro Tandem

De leiding bedenkt de leuke spelletjes die we spelen. Tijdens de week gaan ze, denk ik, gewoon werken. Ik wil later zelf ook leidster worden.

Warre - speelclub - Chiro Knipoog

De leiding moet goed voor kindjes kunnen zorgen, bijvoorbeeld ze verzorgen als ze pijn hebben. Ze moeten goed kunnen uitleggen als iemand een spel niet snapt. Ze moeten kunnen troosten en lief zijn als een kind pijn heeft. Maar ze moeten ons ook soms vrij laten spelen. En ze moeten een winkelkar meedoen, want dat wilt zeggen dat we een leuk spel gaan spelen, want daarin zit dan al het materiaal. Tijdens de week moeten ze soms voorbereiden en veel naar televisie en het nieuws kijken om te zien hoe de cijfers van corona zijn en met de andere leiding mailen als we niet meer mogen komen.

Louis - rakkers - Chirojongens Wevelgem

Een leid(st)er is iemand die voor ons zorgt en leuke spelletjes maakt. Sommigen studeren nog en ik denk dat ze ook op zaterdag soms naar de Chiro gaan, want ik zie er op zaterdagavond altijd veel fietsen staan en mensen met hun Chiroshort aan. Ik denk dat ze op zaterdagavond misschien vergaderen en spelletjes maken.

Peer - tito's - Chiro Okido

De leiding zijn de verantwoordelijken van de groep, die ook de spelletjes maken. Ik denk dat ze tijdens de week studeren. Mijn zus is leidster en zij moet op vrijdag vergaderen. Het lijkt wel veel werk en veel organiseren.

Ebe - tiptiens - Chiromeisjes Marke

De leiding is tijdens de week bezig met het spel voorbereiden. Ze vergaderen samen met alle leiding over hoe het gaat in de afdeling en of de kindjes flink zijn. Ik denk dat het veel werk is. Tijdens de week studeren ze en gaan ze naar school, maar steken ze ook nog veel tijd in voorbereiden. Ik denk dat leiding zijn wel tof is: je zit sinds de sloebers (dat zijn de ribbels, n.v.d.r.) in de Chiro, dan mag je leidster worden en zelf spelletjes kiezen. Maar ik denk wel dat het veel tijd inneemt en je moet elke zondag in de Chiro zijn.

Fien - Aspi's - Chiromeisjes Wevelgem

De leiding moet voor kinderen zorgen. Op vrijdag gaan ze naar de leidingskring. Ze maken de spelletjes en ze moeten er elke zondag zijn en in de vakantie het kamp helemaal voorbereiden. Ik denk dat een leidster sociaal en zorgzaam moet zijn. Ze zijn spontaan en weten hoe ze moeten omgaan met kinderen, als ze bijvoorbeeld een schaafwond hebben. En je moet in groep kunnen werken.