Chirogeschiedenis

Een duik in het verleden

Duik het verleden in en ontdek de wervelende geschiedenis van de Chiro. Het verhaal van nationaal is het verhaal van de grote Chiro. Het vertelt -in 8 hoofdstukjes- hoe en wanneer de Chiro ontstond, hoe onze jeugdbeweging eruit zag in het prille begin, hoe we groeiden en evolueerden tot de Chiro van vandaag.

Wie meer wil weten over de geschiedenis van de Chiro kan hier de uitgebreide versie van Het verhaal van nationaal downloaden. Een verklarende woordenlijst met namen, termen en begrippen brengt ongetwijfeld de nodige helderheid.

Retro gaan

Retro gaan betekent je eerste stappen zetten in de wondere wereld van het erfgoed. Elke groep heeft haar eigen verhaal, elke groep is cultureel erfgoed, maar vooral ook springlevend. Het zou spijtig zijn als daar over honderd jaar niets meer van overblijft. Bewaren is de boodschap!

Graaf in het verleden van jouw groep en ontdek ware schatten. Tover dozen vol oude rommel om tot een pracht van een archief, ga op bezoek bij oud-leiding en vraag hen honderduit. Verzamel het erfgoed van jullie groep en zorg ervoor dat de Chiro van vroeger en vandaag nooit vergeten wordt.

Naast verzamelen en bewaren moet dit prachtige erfgoed getoond worden aan de hele wereld. Viert jouw groep binnenkort een jubileum? Hét moment om de geschiedenis van jullie groep op speelse wijze in de kijker te zetten. Stamp een geweldig creatieve tentoonstelling uit de grond, maak een originele publicatie of breng het verleden tot leven.

Heemkunde Vlaanderen bundelde een aantal tips in een artikel over erfgoedzorg in jeugdbewegingen.

De doos van Chiro Retro

De Chiro gaat retro is een doos met daarin antwoorden op vragen over de geschiedenis van de Chiro en van jouw groep, over archiveren, erfgoed en het vieren van een jubileum. Verder vind je er spelfiches met meer dan vijftig spelletjes uit de oude doos -ideaal voor een namiddag De Chiro zoals het was- en vier nieuwe spelen -ideaal voor een actieve jubileumactiviteit. Als extra zit er een set van postkaarten in retrostijl in de doos.

De lege doos (ideaal om spulletjes in te bewaren!), het boek, de spelfiches en de postkaarten zijn ook apart te koop in alle winkels van De Banier.