Ouders betrekken bij je Chirowerking... en hun talenten inzetten!

Al eens gedacht aan een...

VACATUREDATABANK?

Chiro Begijnendijk sprokkelt via de vacaturedatabank op hun website helpende handen bij de ouders van hun leden.

Hoe is dit idee ontstaan?

Als lokale Chirogroep ben je een belangrijke schakel om het sociaal weefsel in een buurt of dorp te versterken. Chiro werkt dus verbindend, en dit door het engagement van een groep jongeren die zich ontplooien door samen te spelen en te organiseren. Ouders spelen hierin een belangrijke rol, zij zijn ook deel van dat weefsel, en kunnen een ondersteunende rol bieden voor onze leiding.
We zijn ervan overtuigd dat er nog heel wat onontgonnen potentieel zit in de ouders van onze leden en leiding, en dat ze gerust hun steentje willen bijdragen, zolang dit vrijblijvend en occasioneel is.

“Ouders op deze manier inschakelen geeft alleen maar voordelen: de leiding wordt voor een stukje ontlast én ouders zijn meer betrokken bij de Chirowerking.”

Dankzij de IT-skills van de VB ontstond de vacaturedatabank op de website van Chiro Begijnendijk.

Hoe ziet die databank eruit?

Via de website kom je op een invulformulier, daar kan je aanvinken welk ‘profiel’ bij jou het best past. Tip: ludieke Suske en Wiske-titels helpen!

• Als Handige Harry ken ik wel iets van techniek en/of bouwwerken.
  • Als Tjokvolle Trekhaak kan ik zware goederen verplaatsen, bv naar het containerpark.
  • Als Toffe Taxi wil ik wel eens helpen mensen ergens naartoe te brengen.
  • Als Creatieve Salespersoon kan ik helpen een winstgevende actie op poten te zetten
  • Als Vrolijke Verver wil ik mijn creatief talent ontplooien op de muren van het lokaal.
  • Met mijn Hulpzame Handen wil ik helpen op activiteiten zoals brunch of eetdag.
  • Als Frivole Fuifhulp wil ik helpen om van de fuif een succes te maken.

En natuurlijk is er ook een vrije rubriek waarin je vrij iets kan invullen.

Effect?

Op 152 ingeschreven leden (incl leiding en VB’s) zijn er 4 handige harry’s, 5 tjokvolle trekhaken, 19 toffe taxi’s, 3 creatieve salespersonen, 3 vrolijke ververs, 17 hulpzame handen en 12 frivole fuifhulpen.

Voorlopig hebben we het nog maar één keer gebruikt, bij de ontbijtactie. We hadden gehoopt op enkele taxi’s om ontbijtjes rond te rijden, maar de meeste mensen hadden natuurlijk zelf al een ontbijt besteld en wilden dat liever opeten dan rondrijden. Toch vonden we enkele mensen die mee ontbijten kwamen inpakken. Wordt dus absoluut vervolgd!

Geen IT-skills?

Geen probleem, via Google Form kan je heel gemakkelijk een formuliertje opmaken en de link ervan op je website of Facebookpagina plaatsen.