Chiro, da's creatieve oplossingen zoeken!

Met de leidingsploeg sta je soms voor hete vuren: leidingstekort, problemen met je lokalen of een kampvuurverbod. Het gebeurt. Maar er zijn maar weinig uitdagingen die een leidingsploeg niet aangaat. Een bende plantrekkers vertelt hun verhaal.

Leidingstekort 101

Chiro Luvand zat plots met een leidingstekort. De aspi's leiding laten worden? No way! De groepsleiding stak de koppen bijeen en bedacht een geweldig plan. Ze spraken oud-leiding en enthousiastelingen aan om plusleiding te worden. Bij de jongste vier afdelingen komen er zo vier of vijf mensen om beurten ‘plusleiding geven’. Alle plusleiding is welkom om mee te gaan op kamp. De leiding van Chiro Luvand is alvast erg enthousiast over hun nieuwe regeling.

Gezocht: verloren laptop

Eind september raakte een van de leidsters van Chiro Jargill uit Erpe haar laptop kwijt op leidingsweekend. De groepsleidsters hadden voor dat weekend een spel in elkaar geknutseld waarbij alle verplaatsingen al liftend moesten gebeuren. Op zondagavond, toen het tijd was om naar huis te gaan, kreeg de hele ploeg de opdracht om per afdeling zo snel mogelijk thuis te geraken. De competitie barstte meteen los. Ieder groepje graaide hun materiaal mee en ging om het snelst op zoek naar een chauffeur die hen op zondagavond een lift wilde geven. Het speelclubteam vond al snel iemand met een camionette waar ze met z’n vieren in geraakten. Na een toffe babbel onderweg van Gent naar Erpe dropte de chauffeur hen nogal abrupt bij de afrit van de autostrade. Het moest snel gaan en pas toen de grijze camionette al in de verte verdwenen was, merkte een van speelclubleidsters op dat ze een laptop misten. Die lag nog op de achterbank! De leidingsploeg stelde alles in het werk om de laptop op te sporen. Wat begon met een oproep via Facebook leidde uiteindelijk tot een grootse speuractie. Het berichtje werd honderden keren gedeeld. Ze bereikten op die manier een journalist die er een artikel en een oproep over schreef voor de krant, en zelfs de politie ving iets op over de verloren laptop. Die laatsten namen zelf het initiatief om via de ANPR-camera's op de autostrade de camionette in kwestie op te sporen. Na enkele dagen werd de eigenaar van de grijze camionette gevonden en de laptop heelhuids terug thuis bezorgd.

De Bremstampercaravan!

Gewest Bremstampers heeft geen eigen gebouw, dus ook geen materiaalkot. Toen ze hun materiaal niet meer konden bewaren op de vorige opslagplaats moesten ze creatief zijn. Hoe konden ze dat oplossen? Vragen tijdens de vergadering: “Heeft er iemand een garage? Kunnen we terecht bij een Chirogroep uit Bremstamperland?” De beste oplossing leek een eigen plek te hebben, daarom hebben ze een heel oude en goedkope caravan gekocht. Gelukkig hebben ze handige harry's en creatieve zielen in hun ploeg. Die handige harry’s knapten de caravan helemaal op om veilig de baan op te kunnen. Daarna konden de creatieve zielen zich uitleven om de caravan te pimpen.

Op de caravan zie je mascotte Jeff die een reis maakt dwars door Bremstamperland. Elke Chirogroep van het gewest is vertegenwoordigd: Lille, Bouwel, Herenthout, Vorselaar, Morkhoven, Olen-Centrum, Achter-Olen en Gierle. Na veel herstellings- en schilderwerken konden ze aan het begin van dit Chirojaar trots vertellen dat de caravan af was. Dat moesten ze natuurlijk vieren. Daarom hebben ze een 'caravanborrel' georganiseerd. In een aantal weekends zijn ze bij alle Chirogroepen van het gewest langs geweest met een hapje en een drankje. En tegelijkertijd hebben ze al hun activiteiten voorgesteld. Leuk en informerend!

De NMBS staakt en wij vertrekken die dag met de trein op kamp

Staking bij de NMBS deze zomer? Chiro OLV Ieper ‘had het aan hun rekker’! Maar ze hadden ook wel geluk. “Een Chirogroep uit de buurt keerde de dag dat wij vertrokken terug van kamp. Hun bus kon ons meenemen tot aan onze kampplaats en daarna naar hun kampplaats rijden om hen op te pikken. Gedeelde kosten, dat viel goed mee. “Met de NMBS reizen onze speelclubbers en rakwi's gratis mee, een serieuze besparing. We zijn een kleine Chirogroep en hebben niet veel financiële middelen. Door die regeling moesten we voor ieder lid € 5 extra vragen aan de ouders. Die reageerden gelukkig begripvol. De NMBS heeft een heleboel Chirogroepen in de kou laten staan en wij konden gelukkig rekenen op de Chirogroep uit onze buurt en het toeval dat onze kampplaatsen niet ver uit elkaar lagen. Anders hadden we niet goed geweten hoe we dat moesten oplossen”, weet Ines Scheldeman te vertellen.

Kampvuur verboden!

Afgelopen zomer was het bloedheet. Door de aanhoudende droogte mochten heel wat Chirogroepen geen kampvuur houden. Spoor ZeS riep op om alle alternatieven te delen op Instagram. Kerstlichtjes, lichtshows, noem maar op: jullie maakten er sowieso een gezellige avond van!

Chiro Tandem vormde een sjorpaal, enkele tl-lampen en crêpepapier om tot een sfeerlicht. Nog wat lampionnen, heliumballonnen met lichtjes in en zwembadjes gevuld met theelichtjes en water. Gezelligheid troef!

Bij Chirojongens Lennik was het thema ‘drakenboot’. Daar mag je ook geen vuur houden, dus deden de boot, enkele putten in de grond en wel 300 drijfkaarsjes dienst als sfeerlicht.

Bij Chiro Stokkel schreven alle leden een wens of Chiroherinnering op een papieren bloemetje. Toen ze die bloemetjes in het water plaatsten, gingen ze open. Erg mooi!