39 spelideeën die nét iets anders zijn

39 spelideeën die nét iets anders zijn

Inspiratie nodig? Na het lezen van deze 39 spelideeën kan je de ideeën gegarandeerd niet meer stoppen.

In een ander jasje

Spelidee 1
Vandaag gedraagt de hele groep zich als een kruising tussen een dinosaurus en een niezende kat.

Spelidee 2
We zijn allemaal konijntjes die alleen maar achteruit kunnen springen.

Spelidee 3
Laat je leden de hele dag met een Frans accent spreken en speel spelletjes zoals rippelstippel en schipper-mag-ik-overvaren.

 

Met gek materiaal

Spelidee 4
We spelen tienbal met een denkbeeldig rotsblok van 100 kilo.

Spelidee 5
Ga in het materiaalkot op zoek naar de gekste materialen die je kan vinden en speel er een variant van koningsbal mee.

Spelidee 6
Speel het vlaggenspel met gek materiaal. Leg een heleboel materiaal in het midden van het terrein. Verdeel de groep in tweeën en laat iedereen een nummer kiezen. Daarna gaan de twee ploegen tegenover elkaar op het terrein staan met het materiaal in het midden. Als hun nummer wordt afgeroepen, mogen ze naar het midden lopen. Daar moeten ze een materiaal meenemen zonder dat de andere speler hen kan tikken. Lukt het? Dan is dat materiaal voor je ploeg. Word je getikt, dan krijgt de ploeg van de tikker het materiaal. Het doel is om zo veel mogelijk materiaal te verzamelen. Daarna laat je hen een aantal opdrachten uitvoeren en mogen ze kiezen welk materiaal ze kunnen gebruiken. Een frisbee raken is veel makkelijker met een voetbal dan met een tennisbal.

Spelidee 7
Speel een spel met stoelen. We geven je alvast wat inspiratie voor de opdrachten.

Spelidee 8
Ga op zoek naar een laken of een parachute en speel daar een aantal spelletjes mee. Draai de parachute om zonder eraf te stappen (vouw hem in tweeën als je een kleine groep hebt), ga ermee touwtrekken (voorzichtig!), maak een gezellige tent met de parachute, zet iemand op de parachute en twee spelers moeten eronder van plaats wisselen, enz. Laat je leden zelf ideetjes voorstellen.

 

Voor de jongste afdelingen

Spelidee 9
Maak een groot sprookjesboek waar het verhaal gepauzeerd wordt om een spelletje te spelen. Laat je leden zelf voorlezen uit het boek.

Spelidee 10
Schrijf met je medeleiding een viertal spelletjes op en zoek er dan een originele naam voor. Zo speel je niet tik-tak-boem, maar jigglypuff (je kent 'm wel, die Pokémon die iedereen in slaap zingt). De speler in het midden zingt het Jigglypuff-slaaplied en als die ‘Pokémon!’ roept, valt de speler die de Jiggly vastheeft in slaap. Voilà, een nieuw spel voor je leden!

Spelidee 11
Maak op een heel groot karton een tekening van een boerderij met veel dieren. Per dier speel je dan een spel. Daarna kunnen de leden telkens het diertje en zijn omgeving inkleuren. Bijvoorbeeld: bij een vijver met een eend speel je eend-eend-gans. Bij de ezel speel je ezeltje-prik. Bij de kikker speel je tikkertje maar iedereen moet springen zoals een kikker.

Spelidee 12
Het Pokémonspel. Voorzie ballen van piepschuim die dienen als Pokémonbal en die de leden zelf kunnen versieren. Nadien moeten ze leren hoe je een Pokémonbal gooit, bijvoorbeeld via petanque of door hem door een hoepel te gooien. Het is veel leuker op deze manier doordat ze hun eigen bal hebben.

Spelidee 13
Maak echte schilders van jouw leden. Neem een lang doek en laat iedereen aan hun stukje beginnen. Na vijf minuten schuif je door en moet je aan het stuk van je buur verder werken. Je kan in plaats van verfborstels waterpistolen met verf en water gebruiken.

 

Voor de oudere afdelingen

Spelidee 14
Pimp je slechtste fiets, bouw een steiger in een vijver en speel zelf Te land, ter zee en in de lucht.

Spelidee 15
Zoek een thema waar je leden zot van zijn en speel er heel erg enthousiast een spel mee. De opdrachten mogen uiteraard wel wat moeilijker zijn dan bij de kleintjes.

Spelidee 16
Maak een supercoole sjorconstructie die je achteraf kan gebruiken als terrein voor je spel.

Spelidee 17
Speel een eenvoudig spel, maar maak het iets gewaagder. Speel verstoppertje-obscene-gebaren waarbij je een obsceen gebaar moet doen naar de personen die gezien werden, zoals je middelvinger opsteken. Zij lopen achter de zoeker en mogen zich dan opnieuw verstoppen. Let wel op dat de kleintjes niet in de buurt zijn.

 

Op een vreemd terrein

Spelidee 18
We doen een escape game in het huis van de burgemeester.

Spelidee 19
Sjor enkele vlotten met balken en tonnen en word piraat voor één dag.

Spelidee 20
Speel allerlei spelletjes in het lokaal: tennis met een pingpongballetje, basketbal met een botsbal, voetbal maar dan op stoelen: je zit op twee rijen met de knieën tegen die van de speler over jou. Zo kan je de bal met je knieën vooruit duwen. De persoon over jou gaat de bal wél in de andere richting proberen krijgen.

Spelidee 21
Laat je leden enkele gekke plaatsen opschrijven (die bereikbaar zijn) en stel een lijst met spelletjes op. Kies telkens een plaats uit de papiertjes en speel het spel daar.

 

Spelen om te spelen

Spelidee 22
Ga naar een grote zandbak en laat je leden daar spelen. Geef telkens een nieuwe impuls: maak een zandkasteel, verkoop nu zandkoekjes, graaf een grote put waar iedereen in kan zitten, duw elkaar in de put, enz.

Spelidee 23
Vorm je lokaal om tot een kasteel dat de ridders van Chirotopië moeten verdedigen. Jij verzint de hele dag door wat voor soort aanval er komt. Je leden bedenken telkens een oplossing om die aanval af te slaan.

Spelidee 24
“Ja, dat zullen we!” Roep om beurten een random activiteit en voer die héél enthousiast uit. “Zullen we rollen in het gras? Ja, dat zullen we!” Zorg dat je al enkele ideetjes achter de hand hebt voor als het spel even stilvalt.

Spelidee 25
Verzin een heleboel opdrachten die totaal geen doel hebben. Stuur iemand naar buiten en start een kaartspel zonder regels. Wie naar buiten ging, moet proberen mee te spelen (en zal er niets van snappen). Laat de anderen af en toe roepen dat ze gewonnen hebben.

 

Rodedraadspelen

Spelidee 26
Verstop een voorwerp in het lokaal. Je leden krijgen de hele dag de tijd om dat voorwerp te zoeken. Op het einde van de dag mag iedereen gaan zitten die het voorwerp weet liggen. De anderen krijgen nog even de tijd om te zoeken. Wie als laatste overblijft, moet de volgende week het voorwerp weer verstoppen in het lokaal.

Spelidee 27
Eentje voor tijdens het kamp. Zoek drie voorwerpen, bijvoorbeeld een pet, een steen en een wasknijper. Elk voorwerp heeft een betekenis. Als je de pet in jouw bezit hebt, krijg je een extra dessert. Als de steen in jouw bagage, bed of slaapzak ligt, dan moet je jouw dessert afgeven. Heb je bij het eten de wasknijper aan jouw kleren hangen, dan krijg je een handicap tijdens het eten. Je handen worden samengebonden of je moet met een rietje eten.

Spelidee 28
Voorzie een wit T-shirt. Je mag geen ja of nee zeggen tegen degene die dat T-shirt aanheeft. Die persoon zal er alles aan doen om je ja of nee te laten zeggen door vragen te stellen. Wanneer je toch ja of nee zegt, moet jij het T-shirt aandoen. Voordat jij vragen mag beginnen stellen, moet je een gsm-nummer of handtekening van iemand anders op het T-shirt laten schrijven.

 

Gekke tussendoortjes

Spelidee 29
Onderweg met de fiets? Iemand draagt het ‘vuur’ met zich mee. Als die persoon “Vuur!” roept, begint hij of zij af te tellen. Eerst vanaf 20, de volgende keer vanaf 19, enzovoort. Spring van je fiets en verstop je zo snel mogelijk. Wie als eerste gezien wordt, draagt het vuur verder met zich mee. Enkel te spelen op rustige wegen of waar er een breed fietspad is.

Spelidee 30
De dikke vette pony! Zijn je leden niet meer geconcentreerd? Doe een energizer! Ga in een kring staan met één speler in het midden. Die begint te zingen: “What shall we do with the dikke vette pony? What shall we do with the dikke vette pony? What shall we do with the dikke vette pony, early in the morning?” op de melody van The Drunken Sailor. Dan gaat hij of zij voor iemand staan: “Front front front, oh baby, back back back, oh baby, side side side, oh baby, early in the morning.” Daarbij ga je eerst met je gezicht naar elkaar staan, dan met je rug naar elkaar en dan met je zij. Vervolgens gaat die speler mee in de kring en huppelen ze met hun tweeën verder in het rond. Zo ga je verder tot iedereen dikke vette pony is.

Spelidee 31
Wil je je leden eens voor een uitdaging zetten tijdens het eten? Hang al het bestek met touwen onder de tafel aan elkaar. Wanneer jij je vork naar je mond wilt brengen, zal ook het bestek van iemand anders bewegen. 

Spelidee 32
Speel 'De Mol' tijdens de anders spelen door. Iemand moet proberen het spel te saboteren maar mag niet ontdekt worden. De anderen moeten achterhalen wie de mol is.

 

Voor kleine groepen

Spelidee 33
Geef je leden een dubbele rol in het spel.

Spelidee 34
Maak van gezelschapsspelen een levensgrote versie.

Spelidee 35
Maak een spel waarbij de leden tegen de leiding spelen.

Spelidee 36
Maak een domino-effect met al het materiaal dat je kan vinden over heel het lokaal. Tip: kijk eens op YouTube voor enkele tips.

 

Voor hele grote groepen

Spelidee 37
Maak een 50 minutenspel voor iedereen. Daarbij moet je in elke minuut de spelers met dezelfde opdracht weten te vinden.

Spelidee 38
Bind alle spelers per twee aan elkaar.

Spelidee 39
Bouw je spel op in fasen. Laat hen als individuele spelers starten en naarmate het spel vordert, streef je met alsmaar grotere groepen naar het einddoel.

Logo Accu

Zin in meer? Ga mee op Accu en word de beste spelverzinner ever! Je ontdekt tientallen handige tips voor je leidingscarrière en maakt kennis met vernieuwende spelinzichten. Bovendien kun je kennismaken met andere (bijna-)leiding tijdens gezellige avondactiviteiten.