Eerste Hulp Bij Conflict?
Eerste Hulp Bij Conflict?
Chiro verbindt je. Leiding komt wekelijks samen om het beste uit zichzelf boven te halen. Je neemt er beslissingen in groep en als een geoliede machine werken jullie aan dat grote droomproject: jullie Chirogroep. Soms loopt het eens minder vlot. Er ontstaan ruzies en die kunnen pijnlijke littekens nalaten. Hoe kan je de kloof weer overbruggen? Met deze methode kan je het helingsproces in de hand werken.
Het was een warme zomeravond ergens begin juni. De voorbereidingen voor het kamp draaiden op volle toeren en de sfeer zat er dik in. Toen de titoleiding hun tweedaagse probeerde te plannen, waren Steven en Ward het stevig oneens over de activiteit en algauw bracht dat de bal aan het rollen. Verwijten vlogen heen en weer. Frustraties die al zo lang opgekropt zaten, kwamen boven en de vrienden gingen met ambras uit elkaar. Medeleidster Amélie riep de hulp in van groepsleidster Kim en samen besloten ze snel actie te ondernemen. Een herstellend tweegesprek werd de oplossing.
Een herstellend wat?
Een herstellend tweegesprek verloopt in een aantal stappen.
1) Zit eerst met beide partijen apart samen, het voorbereidend werk is cruciaal
Bekijk de feiten en zorg dat er daarover eenduidigheid bestaat. Feiten zijn niet hetzelfde als gevoelens. Je wilt niet in een welles-nietesspelletje verzeild raken. Vraag diep genoeg door en raadpleeg verschillende bronnen. Een vuile wonde onder een pleister verstoppen heeft immers weinig nut.
Vermijd het aanduiden van een duidelijke schuldige. Vaak zijn beide partijen gekwetst. Is er toch een schuldige? Ga eerst met die partij in gesprek. Beseft die persoon wat hij of zij heeft aangevangen? Slinger geen verwijten naar het hoofd van de schuldige. Een oplossing vinden is het belangrijkste doel van dit gesprek. Als gespreksleiding moet jij ervoor zorgen dat bij beide partijen 'de wil tot herstel' aanwezig is.
2) Ga daarna met alle betrokkenen samenzitten
Het doel is hier om consensus te bereiken over hoe het nu verder moet. Ook dat gesprek verloopt in verschillende fasen.
In een eerste ronde bekijk je wat de ruzie teweeggebracht heeft. Laat alle partijen vertellen hoe ze alles ervaren hebben en wat ze daarbij gevoeld hebben. Nu laat je de partijen tegen elkaar zeggen wat ze al tegen jou gezegd hebben, zo begrijpt iedereen elkaars situatie. En net dat begrip is de balsem in de volgende ronde.
Gebruik altijd open vragen, dat stimuleert deelnemers om verder te denken en zelf naar een oplossing te zoeken.
In de tweede ronde ligt de focus op herstel. Bespreek wat er nodig zal zijn om verder te kunnen en wie wat concreet zal doen. Zorg dat dit zeker voldoende is: een slecht genezingsproces laat soms etterende wonden na. Probeer eensgezindheid te bereiken, al hoeft dat niet altijd. Als beide partijen het grondig over iets oneens blijven, leg dan de focus op wat wél een gemeenschappelijke basis heeft en werk om het meningsverschil heen. Spreek met beide partijen af om het te melden mochten de gemaakte afspraken toch niet werken. Zo vermijd je herval.
Om af te sluiten, laat je alle partijen nog eens bevestigen wat er van hen verwacht wordt en maak je het nog even gezellig. Samen iets drinken, een potje voetballen of mee kwelen met de gitaar doet wonderen.
3) Evalueer op tijd
Dat hoeft geen formele evaluatie te zijn. Pols bij beide partijen of ze zich goed voelen bij de situatie. Zo kan je snel ingrijpen, mocht het toch weer escaleren. Verloopt het goed? Laat beide partijen elkaar vertellen hoe ze zich bij de gemaakte afspraken voelen en laat hen voorstellen waar ze zelf nog beter op de andere kunnen anticiperen.
Lijkt de wonde toch te diep? Dan is een actieve teambuilding waarbij beide partijen weer leren samenwerken zeker aan te raden.
Liever eerst wat oefenen?
Hoe maak je van je leidingsploeg een hecht team? Op Haka denk je na over een heleboel manieren om de ploegsfeer te bevorderen en leiding op maat te begeleiden. Het is dé Chirocursus voor wie net dat tikkeltje meer wil weten over het hoe en waarom in de Chiro.