Back to basics: Geksentriek!

Dikwijls sta je in de Chiro te kijken hoe wonderlijk iedereen wel is: van het kleinste trekje tot de meest vergezochte passie, van het waanzinning uitleven in een eenvoudig spelletje tot de meest schitterende performance op de bonte avond.  Denk eens aan de ontelbare momenten waarop je je gekke zelf bent in de Chiro, aan het georganiseerd gek doen, aan de ontelbare hilarische ‘inside’ moppen...  die zo dikwijls het fantastische en onbeschrijfbare ‘Chirogevoel’ omvatten.

Je gekke zelf

Elke zondag opnieuw leven je leden zich volledig uit.  Ieder Chiromoment kunnen ze samen gek doen en hun eigen gekke zelf zijn.  Maar zit er niet méér in je leden dan samen uitgelaten zijn op zondagnamiddag?  Wie zijn ze, wat doen ze, wat houdt hen bezig?

De verlegen Kenza buikdanst de sterren van de hemel, Bram van de rakwi’s kent de derde Harry Potter uit het hoofd en aspi Hans kamt elke vrijdag zijn haren om bij de fanfare de bladzijden om te draaien.  En ik, ik zong vroeger liedjes achteruit: Gad Snolp, ed ekkeg rekkik...  Kijk eens rond en kom uit op de meest gekke verzamelingen, onverwachte passies of kleine trekjes bij je eigen Chiroleden.  Iedereen is anders, maar in elk van ons schuilt wel iets geks...  laat het dit jaar een uitdaging zijn om al die gekheden eens in kaart te brengen.

Samen lachen

De Chiro is een plaats waar je samen kunt lachen.  Je hoeft het niet eens ver te zoeken.  Denk maar aan die honderden ‘Jantje ging eens...’-versies die je rakwi’s elke week vertellen, aan de stoere seksmoppen van de tito’s of aan die frappante dingen die je als groep beleefde en nooit meer vergeet.  Lachen kan op veel manieren en met veel dingen.  Toch is niet alles even leuk voor iedereen...  Wat voor de één een hilarische blooper is, is voor de ander misschien wel een misplaatste grap.

Samen lachen is goed voor de groep.  Pijnlijke situaties, een wrijving in de aspiploeg,...  met een grappige opmerking of gekke stoot wordt de sfeer opeens veel minder gespannen.  Zo wordt humor ook een écht ‘geneesmiddel’.  De juiste grap op het juiste moment breekt het ijs en voorkomt heel wat ruzies.  De onnozelste grap is niet onnozel genoeg.  Het meest absurde spel kan altijd nog absurder.  Maak er werk van: neem een lachband op, speel een slapstickspel, doe een gekke opening.  Lach samen met je leden, met je medeleiding en met jezelf.  Laat zo van tijd tot tijd de stoom van de ketel en giechel de zondag om.

Freak out!!

Mensen lopen er soms toch zo somber en afgestompt bij...  jawel, verzuurd!  Doorbreek het alledaagse, fleur je dag op!  Overtreed eens een achterhaalde wet, of breek eens een absurd record.  We leven in een gekke wereld.

Wees de gekke factor in je buurt, de gekleurde zotte bende...en freak out!  Waarom niet alle melkboeren van de provincie een kerstkaartje sturen?  Of gaan vissen in de rioolput en voorbijgangers tot stilte aanmanen.  Kom uit je lokaal en versier de buurt met een lach!

Dus...

Alle remmen los...  Het doel van dit jaarthema is heel eenvoudig: doe maar eens gek, gekker, gekst en geef iedereen de kans om daarbij zichzelf te zijn.  Laat je verbazen door de wondere wereld van een kind, ga op zoek naar de gekke gewoontes van je leden en medeleiding, breng de gekte in je buurt.

breng het gekke in jezelf naar buiten,
in je groep,
in je buurt,
en doe nu maar eens lekker....  GEKSENTRIEK!