De groeilijn

Een plezante activiteit?  Een megafantastische namiddag?  Waarom lukt het die ene week wel en krijg je de andere keer alleen maar boze blikken?  Wat maakt een bosspel bij die bende keti’s tot een hit, terwijl de vorige generatie steevast een hele namiddag slenterde?

Voor een aangepast spelaanbod zijn er enkele gouden regels.  Vijf zaken kun je in de Chiro in het oog houden wanneer je een activiteit bedenkt.  We onthullen ze hier voor jou!

1. De leeftijd

Een speelclubber kan andere dingen dan een kerel of tiptien.  Niet alleen verschillen ze heel veel lichamelijk, ook geestelijk zullen ze andere dingen ‘kunnen’.  Om te zorgen dat een spel niet te moeilijk is maar wel genoeg uitdaging biedt, moet je die mogelijkheden kennen.  Je leest er alles over bij “Wie zijn ze?”.

2. Elke ploeg is anders

Geen twee ploegen zijn identiek.  Jouw tito’s zijn de mijne niet.  Jouw bende, de sportieve ploeg die niet stil kan zitten, crost ook in de gietende regen heen-en-weer over het grasplein.  De mijne, muziekliefhebbers in hart en nieren, krijg je al bij een spatje regen met geen stokken meer naar buiten.  Muziekje op en chillen maar.  En toch zijn het allemaal tito’s.  Goed dat we allebei weten welk vlees we in de kuip hebben!

3. Geen twee dezelfde!

Zolang het klonen beperkt blijft tot Dolly het schaap of Snuppy de hond zitten er in je ploeg geen twee dezelfde kinderen of jongeren.  Gelukkig maar.  De verschillende karakters in de groep bieden je een zee van mogelijkheden.  Stella heeft benen als Kim Clijsters, Dirk vertelt uren en uren en uren, Sofie kent de stad op haar duimpje en Dylan weet het altijd beter.  De perfecte cast voor een stadsspel met oude legendes en een mol!
Werken met de Groeilijn betekent dus niet dat in elke Chirogroep dezelfde spelen voor dezelfde afdelingen op het programma staan.  Je leden en ploeg door en door kennen is een must voor elke leider en leidster.

4. Een flinke dosis verlangen

Later, als we groot zijn, gaan we ook op tweedaagse.  Later, als ik groot ben, mag ik ook aan het kampvuur slapen.  Later, als jij en ik in leiding staan, dan schilderen we het lokaal roze en oranje.
We dromen niet alleen van wat we later willen worden, maar ook van wat we later bij een andere afdeling allemaal zullen doen.  Te veel prijsgeven aan de jongere afdelingen zorgt ervoor dat er nog maar weinig dromen overblijven voor de aspi's.

5. Een wereld van verschil

De leefwereld van kinderen en jongeren verandert voortdurend.  Het is dus een uitdaging om daarop in te spelen.  We splitsten die leefwereld hier op: gezin, school, vrije tijd, vrienden en relaties & seksualiteit.

Met deze gouden regels formuleren we voor elke afdeling in één of twee woorden ook een ‘uitdaging’: een streefdoel voor die afdeling, zeg maar.  Een goed activiteitenaanbod baseren we op de leefwereld van de afdeling, op wie ze zijn en op waar de Chiro voor staat.

Het slagen van een Chironamiddag hangt niet alleen af van de gekozen activiteiten.  Veel hangt af van de manier waarop je een groep begeleidt.  Belangrijk hierbij is dat je aandacht hebt voor ál je leden.  Elke afdeling vraagt een andere begeleidingsstijl, en die willen we je niet onthouden.

Bijlagen