Afspraken maken over relaties en seks in de Chiro

In de Chiro brengen jullie veel tijd door in groep. Dat kan weleens zorgen voor vonkjes en verliefde gevoelens tussen leden en/of leid(st)ers in jullie groep. Om problemen te voorkomen, is het belangrijk om goede afspraken te maken over relaties en seksualiteit.

Het is zinvol om aparte afspraken te maken voor het gewone Chirojaar en voor het kamp. Op kamp leef je namelijk meerdere dagen samen en zijn 'afspraken op maat' van belang.

5 tips om tot goede afspraken te komen

1. Maak die afspraken aan het begin van het werkjaar of voor het vertrek op kamp. Zo moet je nooit achter de feiten aan hollen en heb je altijd een kader zodat je weet hoe je moet reageren op een situatie.
  2. Maak afspraken met alle betrokken partijen samen.
    Maak je afspraken die enkel de leiding aangaan? Laat iedereen van de leiding dan evenwaardig hun zegje doen.
    Maak je afspraken die ook over leden gaan? Geef hen inspraak en gebruik die inspraak ook.
  3. Ga voor eensgezindheid over de afspraken en vermijd een stemming.
  4. Schrijf je afspraken ergens neer. Zo zijn ze altijd te raadplegen.
  5. Informeer de leden en/of leiding op wie ze van toepassing zijn over die afspraken.
    Herhaal de afspraken een aantal keer in de loop van het jaar.

Maak realistische afspraken. Bijvoorbeeld.

Goede afspraak: niet tongzoenen tijdens de leidingsvergadering. Goed want: is een concrete, duidelijke afspraak over concreet gedrag.

Slechte afspraak: geen koppels in de leidingsploeg. Slecht want: dit is een te algemene en te verregaande afspraak.

Maak concrete afspraken over de volgende puntjes

Denk samen ook na over hoe ver die afspraken reiken. Gelden ze enkel tijdens de Chirowerking of ook daarbuiten?

Relaties tussen leiding

• Wat kan en wat kan niet?
  • Wanneer en waar kan het wel en niet?
  • Hoe verwachten jullie dat koppels zich gedragen tegenover de rest van de leidingsploeg en tegenover de hele Chirogroep?
  • Mogen die koppels zich afzonderen?
  • ...

Relaties tussen leden

• Wat als twee leden verliefd worden op elkaar?
  • Hoe, waar en wanneer mogen ze dat tonen?

Relaties tussen leiding en leden

• In welke gevallen kan dat wel en niet voor jullie leidingsploeg?
  • Hoe, waar en wanneer mogen ze hun relatie tonen?
  • Mogen die koppels zich afzonderen?
  • Let op! Er zijn ook wettelijke regels waar je rekening mee moet houden.

Op kamp?

Het is zeker nuttig om extra afspraken op te stellen voor op kamp. Want op bivak leven leiding en leden extra intens samen en kunnen je in situaties verwikkeld raken die tijdens het jaar minder snel voorkomen.

Stel hier je vraag aan het aanspreekpunt relaties & seksualiteit