Persbericht iedereen mee op kamp

PERSBERICHT
19 februari 2018, Antwerpen

Chirogroepen stellen kamp open
voor kinderen en jongeren in kwetsbare positie

De Chiro start het project 'Iedereen Mee Op Kamp' en roept haar groepen op kinderen en jongeren in een kwetsbare positie mee te nemen op kamp. De jeugdbeweging kiest resoluut voor inclusie en wil dan ook dat haar groepen een afspiegeling zijn van hun buurt.

Het startschot van het project werd gisteren gegeven door Chiro Sint-Lutgardis uit Houthalen-Helchteren, in een opvangcentrum van het Rode Kruis.

Iedereen mee op kamp

Een gezonde Chirogroep is een Chirogroep die een afspiegeling is van de buurt. Dat is niet eenvoudig, en een constante zoektocht, waarbij concrete acties kunnen helpen. De Chiro moedigt haar groepen daarom aan om op zoek te gaan naar nieuwe leden voor de kampperiode. Het project legt de focus op kinderen en jongeren in een kwetsbare positie.

“Een Chirokamp, da's een beetje zoals een onvergetelijke vakantie met leeftijdsgenoten”, zegt Michael Tubex, trekker van het project bij Chirojeugd Vlaanderen. “Op kamp gaan is vrienden voor het leven maken, leren samenwerken en je eigen talenten ontwikkelen. Het is een ervaring die iedereen verdient mee te maken. Ieder kind heeft immers recht op vrije tijd en ontspanning, ook kinderen in een maatschappelijk kwetsbare positie. Of ze nu lid zijn van de Chiro of niet.”

“Heel wat kinderen in een kwetsbare positie zijn minder of niet vertrouwd met het concept jeugdbeweging, en vinden daardoor moeilijk de weg naar onze jaarwerking,” zegt Michael. “Omdat een zomerkamp een iets bekender gegeven is, kunnen we hen zo op een laagdrempelige en leuke manier toch bereiken. De vraag naar leuke zomeractiviteiten voor kinderen en jongeren is immers enorm.”

Buurtpartners

“We vragen Chirogroepen om samen te werken met sociale organisaties in de buurt. We hebben gemerkt dat zulke samenwerkingen met buurtpartners van vitaal belang zijn,” zegt Michael. “Concreet vragen we dus om niet-leden mee te nemen op kamp – ook als ze nadien geen lid worden.”

Tegelijk helpt de Chiro haar groepen om hun werking toegankelijker te maken voor maatschappelijk kwetsbare kinderen. Dat doen ze door te tonen hoe je financiële en culturele drempels verlaagt. “We ondersteunen groepen bovendien financieel als dat nodig is, via een Solidariteitsfonds.”

Aftrap campagne

Gisteren werd het startschot van de campagne gegeven door Chiro Sint-Lutgardis uit Houthalen-Helchteren. Ze speelden een hele namiddag Chirospelletjes in een opvangcentrum van het Rode Kruis, om kennis te maken met de Chirowerking. Het was zowel voor de Chiroleden als voor de kinderen van het opvangcentrum een boeiende ervaring.

In de grootsteden Gent, Brussel en Antwerpen waren er vorig jaar al een dertigtal groepen die hun schouders onder het project zetten. Zo namen Chiro Sint-Jan-Vianney uit Wilrijk en Chiro Bart uit Antwerpen vorig jaar extra kinderen mee door samen te werken met het OCMW, de vrijetijdsbemiddelaar en jeugdwerkorganisaties die werken met kwetsbare kinderen en jongeren. “Je kunt kinderen die niet zo makkelijk te bereiken zijn toch laten proeven van wat Chiro is. Zelfs al blijven ze na het kamp niet in de Chiro, dan heb je hen toch tien fijne dagen bezorgd,” zegt leider Sam van Chiro Sint-Jan-Vianney.