Iedereen Mee Op Kamp met Chiro Sint-Jan Vianney

Waar ervaar je de ultieme Chiro-ervaring? Op bivak! Daarom besloot de leiding van Chiro Sint-Jan Vianney uit Wilrijk om alle kinderen uit hun buurt mee te nemen op kamp. Zo konden zij meteen proeven van Chiro op z'n best. Sam en Fien vertellen over die ervaring.

“Wij bereiken zelfs niet alle kinderen uit de school naast ons Chiroheem”

Hey Sam en Fien, waarom besloten jullie om mee te doen met Iedereen Mee Op Kamp?
Sam
: Wij doen al enkele jaren mee aan het project. Ondanks de beperkte respons hebben we onze deelname vooral positief ervaren. We vinden het als Chirogroep niet gemakkelijk een echte weerspiegeling te zijn van onze buurt. Projecten als Iedereen Mee Op Kamp (IMOK) kunnen daarbij helpen.

Moesten jullie regels omgooien voor IMOK?
Fien
: Ja, toen we voor de eerste keer deelnamen, hadden we nog de regel dat leden voor de paasvakantie moesten inschrijven voor het kamp. Die regel kwam er ooit uit bezorgdheid over groepsdynamiek, maar door Iedereen Mee Op Kamp is hij – terecht – overboord gegooid.

Was het moeilijk om nieuwe leden zonder Chiro-ervaring mee te nemen?
Fien
: Leiding is soms in het begin wat onzeker over leiding geven aan kinderen of jongeren die ze nog niet kennen en die een heel andere achtergrond hebben dan zijzelf. Na een eerste ontmoeting en de eerste uren kamp is dat helemaal weg. Ondanks die onzekerheid is onze ploeg helemaal overtuigd van het nut van dit project.
Sam: Het voorbije kamp gingen er drie extra leden mee. Die waren echter al via via aan onze Chirogroep gelinkt. Echt leden van buitenaf konden om praktische redenen uiteindelijk niet meer mee, de datum van het kamp viel moeilijk voor hen. Jammer.
Fien: Voor ons was het wel een positieve ervaring. Het is vooral een kwestie van de leden, ouders en de leiding goed te informeren. Zo weet iedereen wat ze mogen verwachten.
Sam: IMOK brengt wel een beetje meer werk met zich mee. Je hebt dus een leidingsploeg met voldoende draagkracht nodig.

"Het geeft geweldig veel voldoening als een kind na tien dagen spontaan aangeeft zich rot geamuseerd te hebben."

Hoe ervaarden de kindjes het om op kamp te gaan met jullie Chirogroep?
Sam
: Ze waren allemaal erg enthousiast en zijn sinds het begin van dit werkjaar ingeschreven als lid. Tijdens vorige edities namen we leden die echt van buitenaf kwamen mee, maar jammer genoeg vonden die de weg naar de Chiro niet meer terug. We weten niet zo goed waardoor dat komt.

Waar zijn jullie zelf het meest trots op in het kader van Iedereen Mee Op Kamp?
Fien
: Het werkt erg motiverend en geeft geweldig veel voldoening als een kind met een kwetsbare achtergrond na tien dagen spontaan aangeeft zich rot geamuseerd te hebben. Niet enkel de leiding van de afdeling, maar iedereen die meewerkte aan het kamp, voelt zich daar mee verantwoordelijk voor. Dan voel je je trots, maar ook nog veel meer dan dat.

Wat zijn de voordelen van Iedereen Mee Op Kamp?
Sam
: Als Chirogroep willen we openstaan voor iedereen, maar we merken dat we met onze traditionele manier van werven een beperkt publiek bereiken. Zelfs van de school naast onze lokalen spreken we helaas een weinig divers publiek aan. IMOK heeft het potentieel daar verandering in te brengen, al is het effect tot nu toe beperkt.

Met wie hebben jullie samengewerkt om jongeren te bereiken?
Fien
: We verspreiden onze flyers via verschillende kanalen. We bezorgen ze aan onze jeugddienst en het jeugdcentrum, aan scholen, en aan plaatsen zoals het zwembad. De dienst Vrije Tijd van stad Antwerpen contacteerde ons ook al, maar dat gebeurde nog niet zo vaak.

Waarom zouden andere Chirogroepen ook moeten meedoen?
Sam
: Omdat de Chiro geen eiland is. We proberen open te zijn en een weerspiegeling van de samenleving waar we deel van uitmaken. Inclusief werken is pas mogelijk als je drempels verlaagt en groepen aanspreekt die minder of niet bekend zijn met de Vlaamse jeugdbewegingscultuur. Zelfs als de respons beperkt is, is het project sowieso belangrijk als boodschap naar buiten toe. Het zet aan tot dialoog en lokt mogelijk gelijkaardige initiatieven uit bij andere jeugdbewegingen. Daarnaast beseffen wij door Iedereen Mee Op Kamp nog maar eens hoe geweldig Chiro is.

Doe met je groep mee aan Iedereen Mee Op Kamp!

Stel je kamp open voor iedereen in drie eenvoudige stappen:

1. Schrijf je Chirogroep in. Daardoor geef je aan dat jullie je kamp openstellen voor iedereen. Gaat er uiteindelijk niemand extra mee? Even goede vrienden.
  2. Zoek een organisatie in de buurt om meer kinderen te bereiken: scholen, OCMW, enz.
  3. Je krijgt van ons gratis gepersonaliseerde promoflyers toegestuurd om uit te delen, samen met enkele nuttige tips.

Het resultaat? Kinderen een bangelijk kamp cadeau doen. En wie weet, na zo'n geweldige Chiro-ervaring staan ze het jaar nadien wel aan je Chiropoort.