Iedereen Mee Op Kamp: Chiro Aktivo uit Wielsbeke

Aah, het kamp! Dat is toch het hoogtepunt van het jaar, niet? Sommige kinderen hebben de weg naar de Chiro nog niet gevonden. Wat als jouw groep hen nu eens tien dagen onderdompelt in een Chirobad? Jonas, leider van Chiro Aktivo uit het West-Vlaamse dorp Wielsbeke, vertelt hoe zij de sprong waagden.

“Een beetje aarzelend begonnen we eraan. Ons kamp openstellen voor iedereen? Dat was buiten onze comfortzone en geen enkele groep uit ons gewest had het ons voorgedaan.”

Hoi, jullie hoorden over het project Iedereen Mee Op Kamp. Waarom besloten jullie om mee te doen?

Jonas: “Het leek ons een gepast moment om de kinderen uit onze gemeente die – om welke reden dan ook – de weg naar de Chiro nog niet gevonden hadden toch een tof zomerkamp te kunnen geven. Het kamp is een hoogtepunt van het jaar en dat willen we graag met anderen delen. Er was in het begin wel wat voorzichtigheid tegenover het idee om ons kamp open te stellen voor iedereen. Dat was buiten onze comfortzone en geen enkele groep uit ons gewest had het ons voorgedaan.”

Uit jullie comfortzone? Moesten jullie veel regels aanpassen?
Jonas
: “Wij hanteren normaal de regel dat de leden minstens de helft van het jaar naar de Chironamiddagen moeten komen om mee te mogen op kamp. Bij de jongste afdeling zijn we daar sowieso wat lakser in, aangezien zij niet zelfstandig naar de Chiro kunnen komen. Maar volledig ‘onbekenden’ meenemen op kamp was wel een grote stap.”

Hoe hebben jullie die grote stap dan genomen?
Jonas
: “Omdat het de eerste keer was dat we meededen aan Iedereen Mee Op Kamp besloten we om het concept bij de speelclub uit te proberen. We zijn erin geslaagd om een extra speelclubber een tof zomerkamp te bezorgen. Die is nu ingeschreven als lid bij onze Chirogroep.”

Het was dus een positieve ervaring?
Jonas
: “Ja, het kamp is voor de 'nieuweling' heel goed meegevallen. Hij lag direct goed in de groep en kon het met de andere speelclubbers en zijn leiders goed vinden. Voor de leiding was het even aanpassen. Je andere leden leer je tijdens het jaar kennen: hun karakter, winnaarsmentaliteit, enz. Dus ja, iemand nieuw meenemen op kamp is voor de leiding bijzonder. Gelukkig zorgt de positieve sfeer ervoor dat je veel sneller vertrouwd raakt met elkaar.”

"Je zou denken dat één extra speelclubber niet echt een geslaagde editie is, maar niets is minder waar!"

Doen jullie dit jaar weer mee met Iedereen Mee Op Kamp?
Jonas
: “Je zou denken dat één extra speelclubber niet echt een geslaagde editie is, maar niets is minder waar! We hebben meteen besloten om dit jaar opnieuw mee te doen. En hopelijk hebben we dit jaar nog meer leden mee. We zijn heel blij dat we het geprobeerd hebben. We hebben vooral gezien hoe snel een kind opgenomen wordt in de groep, hoe makkelijk je iemand gewend kan maken aan de routines op kamp en hoeveel plezier je kan hebben. Wij doen dit jaar zeker weer mee en we breiden het uit naar speelclub en rakkers!”

Hoe hebben jullie reclame gemaakt voor Iedereen Mee Op Kamp?
Jonas
: “We hebben flyers verspreid in de lokale basisscholen (je kan die bestellen via de website, n.v.d.r.). Daar zijn we echt in de klassen reclame gaan maken. Daarnaast zijn we gaan aankloppen bij de jeugddienst. Zij hebben flyers verspreid via de bibliotheken, het OCMW, enz. En dan nog via Facebook en het lokale krantje.”

Waarom zouden andere Chirogroepen ook moeten meedoen?
Jonas
: “Het is een unieke ervaring, zowel voor degenen die voor het eerst met de Chiro meegaan op kamp als voor de Chirogroep zelf. En het geeft een supergoed gevoel om een kind een toptiendaagse te kunnen bezorgen.”

Het is niet moeilijk

Jonas: “Het is helemaal niet moeilijk om je in te schrijven, met enkele klikken ben je vertrokken. Ook met het ontwerp van de gepersonaliseerde flyers werk je alsof het niets is.”

Hoe meedoen?

1. Schrijf je in
  2. Ga een samenwerking aan met een lokale partner: scholen, jeugddienst, OCMW, enz.
  3. Ontvang gepersonaliseerde flyers voor je Chirogroep om te verdelen