Op een avond zaten de eekhoorn en de mier naast elkaar op de bovenste tak van de beuk (Toon Tellegen)

Materiaal

• Boek: Toon Tellegen - Misschien wisten zij alles. 313 verhalen over de eekhoorn en de andere dieren
  • Wit doek
  • Touw en wasspelden om het doek op te hangen
  • Sterk licht (sterke spot, overheadprojector of beamer)
  • Verduisterd lokaal of donkere plek
  • Grote doos of stuk karton
  • Kleine lege doosjes (bv. lucifer- of smeerkaasdoosje)

Verloop

Voorbereiding: Voor de schimmenspelen heb je een wit doek nodig dat opgehangen wordt in het midden van een te verduisteren lokaal.

Lees eerst het verhaal voor.

Tips:

• Lees traag en laat pauzes en ruimte voor vragen.
  • Vat het verhaal nadien een stukje samen voor de leden door vragen te stellen. Kijk of ze het begrepen hebben.

Verhaal  p. 371

OP EEN AVOND ZATEN DE EEKHOORN EN DE MIER NAAST ELKAAR OP DE BOVENSTE TAK VAN DE BEUK. De mier haalt een doosje boven dat gevuld is met herinneringen aan fijne avonden en stopt deze avond erbij.

à Schimmenspel

Zorg voor een grote doos of plaat waarmee je de schaduw van een vierkant kan maken. Daarna mogen alle leden een voor een zeggen wat ze willen bewaren en zelf in de doos springen, kruipen, lopen, enz. als herinnering aan de zondag/het kamp.

à Herinneringendoosjes

Maak van kleine doosjes zelf herinneringendoosjes en laat je leden ze vullen met mooie herinneringen.

Dat kan een takje zijn dat herinnert aan het bosspel, of een beetje verf van de vuile spelen. Het kan een klein geschreven briefje zijn of zomaar een herinnering.

Aantal deelnemers

Onbepaald

Leeftijd

- 12 jaar