De mier en de eekhoorn maakten een wandeling naar de rand van het bos-Toon Tellegen

Materiaal

• Boek: Toon Tellegen - Misschien wisten zij alles. 313 verhalen over de eekhoorn en de andere dieren
  • Wit doek
  • Touw en wasspelden om het doek op te hangen
  • Sterk licht (sterke spot, overheadprojector of beamer)
  • Verduisterd lokaal of donkere plek
  • Blinddoeken
  • Touw
  • Papier en potloden

Verloop

Voorbereiding: Voor de schimmenspelen heb je een wit doek nodig dat opgehangen wordt in het midden van een te verduisteren lokaal.

Lees eerst het verhaal voor.

Tips:

• Lees traag en laat pauzes en ruimte voor vragen.
  • Vat het verhaal nadien een stukje samen voor de leden door vragen te stellen. Kijk of ze het begrepen hebben.

Verhaal p. 302

DE MIER EN DE EEKHOORN MAAKTEN EEN WANDELING NAAR DE RAND VAN HET BOS.

Als het avond wordt en begint te regenen, krijgt de mier het koud. De eekhoorn legt zijn staart over de mier. Als even later de mier aan de eekhoorn vraagt of hij het koud heeft, zegt hij in eerste instantie nee. De mier stelt voor om een beetje op te schuiven zodat ze samen onder de staart kunnen liggen.

à Schimmenspel

Verdeel je leden in twee groepen. De leden van de ene groep gaan per twee achter het doek staan zodat enkel hun schaduw zichtbaar is voor de anderen.

De anderen proberen te raden wie er achter het doek staat.

Hetzelfde kan je doen met twee voorwerpen die elkaar een beetje overlappen.

à Opdrachten

Laat je leden opdrachten uitvoeren waarbij ze moeten delen. Bijvoorbeeld:

• Per twee aan elkaar gebonden een parcours afleggen. (Om het nog moeilijker te maken, kan je een van de twee blinddoeken.)
  • Per twee een tekening maken waarbij de ene het potlood vast heeft en de andere de instructies geeft.
  • Eten met de handen aan elkaar geknoopt. Je kan dat doen met je buren links en rechts, maar ook met je overburen. Daarvoor maak je de handen onder de tafel door aan elkaar vast. Het touw is net lang genoeg zodat een van de twee kan snijden, prikken en eten als de ander zijn of haar handen onder tafel houdt.

Aantal deelnemers

Onbepaald

Leeftijd

- 12 jaar