De eekhoorn keek met grote ogen naar de wereld (Toon Tellegen)

Materiaal

• Boek: Toon Tellegen - Misschien wisten zij alles. 313 verhalen over de eekhoorn en de andere dieren
  • Wit doek
  • Touw en wasspelden om het doek op te hangen
  • Sterk licht (sterke spot, overheadprojector of beamer)
  • Verduisterd lokaal of donkere plek
  • Een grote halve bol isomo of een halve cirkel uit dik ribbelkarton
  • Zwart papier of dun karton
  • Potloden
  • Scharen
  • Satéstokjes
  • Plakband
  • Vergrootglazen of wc-rolletjes

Verloop

Voorbereiding: Voor de schimmenspelen heb je een wit doek nodig dat opgehangen wordt in het midden van een te verduisteren lokaal.

Lees eerst het verhaal voor.

Tips:

• Lees traag en laat pauzes en ruimte voor vragen.
  • Vat het verhaal nadien een stukje samen voor de leden door vragen te stellen. Kijk of ze het begrepen hebben.

Verhaal p. 75

DE EEKHOORN KEEK MET GROTE OGEN NAAR DE WERELD

De eekhoorn bekijkt een kiezelsteen en kan verder en verder in de steen kijken. Als de giraf langskomt en vraagt of de eekhoorn mee op ontdekkingstocht gaat, verdwijnt het zicht uit de kiezelsteen en gaat de eekhoorn mee op pad.

à Schimmenspel

Begin het schimmenspel met een grote halve bol. Laat je leden zelf dingen tekenen en uitknippen die ze graag op hun ontdekkingstocht zouden tegenkomen en zet die mee op de halve bol. Zo maak je samen een fantasiewereldbol.

à Trek eropuit

Trek eropuit met je vergrootglas of wc-rolletje. Plots zie je zo veel meer!

Stel een tentoonstelling samen van bladeren, stenen, enz. Je kan ieder lid verantwoordelijk stellen voor een voorwerp, of samen op zoek gaan naar verrassende elementen. Iedereen zorgt voor een passende uitleg (die helemaal te gek of verzonnen mag zijn).

Aantal deelnemers

Onbepaald

Leeftijd

- 12 jaar