Digitale Chiro: iedereen mee?

Chiroleiding, jullie zijn inventief en blijven gewoon elk weekend Chiro doen. Opdrachten, uitdagingen en spelletjes worden via Facebookpagina’s verspreid. Leden, ouders en oud-leiding posten strijdlustig hun inspanningen. De hoogste toren, verkleedpartijen, om het vuilste worden, enz.: verschillende manieren om Chiro toch in de huishoudens te brengen.

Geweldig! Hoe let je erop dat elk gezin kan deelnemen?

1.    Niet iedereen is even vlot met digitale media.

Sommige ouders of leden hebben misschien wat extra hulp of uitleg nodig om te kunnen meespelen, foto's te nemen en te posten, enz. Maak met de leiding een korte foto- of videotutorial waarin jullie voordoen wat ouders/leden moeten doen.

2. Niet iedereen heeft digitale media

Geen internetconnectie thuis? Telenet biedt via scholen en OCMW's Telenet Wi-Free aan. Meer info vind je op de website van Telenet.

Niet alle leden kunnen thuis een hele namiddag een laptop of computer gebruiken. Sommigen hebben misschien zelfs géén computer thuis. De meeste mensen hebben wel een smartphone, voorzie daarom smartphonevriendelijke opdrachten.

• Zorg dat het kleinere scherm geen nadeel is.
  • Maak je gebruik van websites voor bepaalde opdrachten? Check dan even of ze ook toegankelijk en overzichtelijk zijn op een smartphone (en of ze goed omgaan met privacy e.d.).

Je hoeft natuurlijk geen beroep te doen op de onlinewereld om het Chirogevoel tot bij je leden te krijgen. Ook offline zijn er verschillende mogelijkheden.

Stuur bijvoorbeeld 'old school' een brief of kaartje naar je leden of ga voor een kettingbrief die leden op hun beurt weer verder sturen. Je kan ook een speurtocht uitzetten en de instructies daarvan in de brievenbus stoppen of via de post bezorgen. Of wat dacht je van een spelpakket dat je aan je leden bezorgt?

3. Welk materiaal is er nodig voor dit spel/deze opdracht? Heeft iedereen dat zomaar in huis?

Je om het beste verkleden, de langste dominobaan maken, enz.: dat is leuk, maar niet elk gezin heeft al dat spelmateriaal in huis. Als je opdrachten geeft of spelletjes speelt, hou het dan bij materiaal dat iedereen in huis heeft. Of waar je geen materiaal voor nodig hebt!
Denk aan: uitbeelden, tekenen, stel quizvraagjes, iets met kledingstukken, neurie of fluit een liedje, enz.

3.    Is er veel ruimte nodig? Niet iedereen heeft een grote tuin of een groot huis.

Opdrachten en spelletjes buiten zijn niet evident als je geen tuin hebt. Probeer ervoor te zorgen dat je leden de opdracht zowel binnen als buiten kunnen uitvoeren, in een appartement of een huis.
Denk aan: bouw een kamp (gebruik je fantasie!), enz.

4. Wat met leden die niet meespelen?

Digitaal heb je niet altijd een goed overzicht van wie er wel en niet meespeelt. Toch is het belangrijk daarop te letten. Leden die niet meespelen, kan je altijd eens opbellen om hen uit te nodigen, te polsen hoe het gaat, ... Als ze liever niet meespelen, is dat niet erg. Door die leden eens op te bellen, hou je wel contact en valt er niemand helemaal uit de boot.

5. Betrek het hele gezin erbij: laat je leden iets doen met hun ouders/broers/zusjes

Een gezinsmomentje is ideaal om de tijd te verdrijven. Iedereen zit toch thuis en iedereen heeft het recht om van Chiro te proeven. Hartverwarmende momenten verzekerd!
Denk aan: organiseer een wedstrijdje limbo met het hele gezin (de verliezer zorgt voor het avondeten!), maak een tekening of brief voor je ouders (of voor je grootouders), enz.

6.    Vergeet de ouders niet

Thuiswerken met kinderen én voor voldoende entertainment zorgen: niet altijd evident! De ouders verdienen dus wat extra aandacht.

• Steek de ouders een hart onder de riem: een leuk bedankingsfilmpje van de leiding, een toffe brief of een kaartje, enz.
  • Geef ouders inspiratie nu ze elke dag hun kinderen zelf moeten entertainen. Jullie kunnen hen daar als expert zeker bij helpen.
    • Welke kleine momentjes of tradities doen jullie in de Chiro die ouders/leden nu thuis kunnen doen? Denk aan: tafelmomentjes, liedjes, vieruurtje, enz. De leiding van Chiro Begijnendijk zette de ideale kampdag in scène, bekijk hier de video.
    • Welke spelletjes spelen jullie leden het liefst in de Chiro? Kunnen ze die ook thuis doen? Lijst de spelen op, schrijf ze uit in een 'spelenbundel' of maak een videotutorial.

Nationale Digitale Ouderdag

We lanceerden 26 april als dé dag om extra aandacht te besteden aan de ouders van je leden: laat hen een keertje meespelen of organiseer iets extra voor hen. Ook digitaal kan je hen laten meespelen!