Rakwispel: time to combine

Rakwispel: time to combine

Het leven van een rakwi kan weleens lastig zijn: school, huiswerk, taakjes thuis, muziekschool, sporten en uiteraard Chiro. Het is duidelijk dat rakwi's in staat moeten zijn om zoveel te combineren in een dag van maar 24 uur. Het is tijd om eens te kijken hoe stressbestendig de rakwi's zijn en hoe goed ze kunnen combineren!

In het kort


De rakwi's moeten per 'klas' van ongeveer vier leerlingen heel wat opdrachten doorlopen in zestig minuten tijd, die een versnelde schooldag voorstellen. Dat gaat gepaard met elk kwartier een momentje 'studytime', waarbij ze proeven van het veelzijdige leven van een student. Hier valt tijd te verdienen dankzij onder meer concentratie. Die tijd hebben ze nodig voor fase 3: welke klas krijgt haar bom ontmanteld in de beperkte tijd?

 

Voorbereiding

 

  • Vraag de leden om een willekeurige huistaak mee te brengen die ze in dat weekend moeten maken.
  • Leg het volgende materiaal op voorhand klaar: kaarsjes, lucifers, knikkers, waterballonnen, balpennen aan touwtjes, lege flessen, een hoop kleurpotloden, per rakwi een klein koekje, bekertjes, rietjes, Smarties, draad en een zevental naalden, kaarten, ballonnen, bal, papier, balpennen, drie springtouwen, muntjes (geldstukjes), briefjes met uitkomsten van tien tafels van vermenigvuldiging (evenveel als het aantal groepjes), overzicht van de tafels van klein naar groot.
  • Maak 'bommen' door enkele draadjes in verschillende kleuren rond een leeg wc-rolletje spannen, zodat de rakwi's de draadjes kunnen doorknippen om de bom te ontmantelen. 
  • Verstop de bommen vooraf, en noteer een tip die duidelijk aangeeft waar ze ongeveer liggen.
  • Bouw een torentje van luciferdoosjes (eventueel een torentje per ploeg).
  • Zorg voor elke groep voor een speciale huistaak in een envelop en leg die klaar (zie speluitleg voor wat erin moet staan).
  • Hang scharen op aan touwtjes in de verschillende groepskleuren.
  • Stop een paar latex handschoenen in ballonnen in iedere kleur en hang die ballonnen.

 

Spelverloop


Verdeel de rakwi's in klasjes van vier leerlingen. Elke klas krijgt een bepaalde kleur toegewezen. Voor de rest van het spel werken ze per klas. 
Het spel verloopt in drie grote fasen. De eerste fase is een versnelde schooldag: een 40 minutenspel waarbij elke groep een lijst opdrachten heeft die ze telkens op een specifiek tijdstip moeten uitvoeren. Soms per klas, soms met de hele groep. Telkens als ze een opdracht goed doorlopen, krijgen ze een muntje waarmee ze op het einde van fase 1 materiaal kunnen kopen. Fase 2 is verweven met fase 1. Na elke tien minuten die voorbijgaan in fase 1 gaat de schoolbel en is het tijd voor een gezamenlijke 'study time'. Het 40 minutenspel ligt dan even stil. In die ‘study time’ kunnen ze per klas tijd verdienen door concentratie. Fase 3 is ten slotte een race tegen de tijd waarbij ze binnen de tijd van fase 2 hun bom moeten ontmantelen met het materiaal uit fase 1.
 

Fase 1: De versnelde schooldag


De eerste fase is een versnelde schooldag in de bezigheidsschool. Dat is een hele speciale school waarbij de klassen vooral veel taken moeten uitvoeren die hen bezighouden. De leden krijgen per klas een fiche met telkens een opdracht en de minuut waarop ze die moeten uitvoeren. Telkens een opdracht volbracht wordt, krijgen ze een muntje.

Daarna krijgen de klassen de kans om wat materiaal te kopen met hun muntjes. Het beschikbare materiaal: knikkers, lucifers, kaarsjes en waterballonnen. De prijzen kan je laten variëren volgens hoeveel muntjes ze verdiend hebben. Vertel de rakwi's dat ze alles zeker en vast nodig hebben, maar dat het soms handig kan zijn om meerdere exemplaren te hebben van bepaalde materiaalsoorten.
 

Opdrachten versnelde schooldag

De opdrachten staan opgesomd voor een bepaalde klas. De andere klassen krijgen dezelfde opdrachten maar dan door elkaar gegooid. Enkel de 'groepsopdrachten' met alle klassen moeten uiteraard op dezelfde plaats staan bij elke groep. De nummertjes staan voor de minuut waarop ze de opdracht moeten aanvangen. Let erop dat elke groep op een ander punt een envelop gaat verstoppen, en wel voor ze daar een groep over moeten ondervragen.

  1. Hang een balpen aan een touw rond je heupen. Probeer die binnen de minuut in een lege fles te deponeren zonder je handen te gebruiken.
  2. Sorteer een hoop kleurpotloden (of bekers) in de volgorde van de kleuren van de regenboog.
  3. Leg een koekje op jullie gezicht en eet dat op zonder dat je je handen gebruikt.
  4. Zuig met behulp van een rietje tien Smarties op tot in je bekertje.
  5. Verstop de envelop van een andere groep (vraag die envelop aan de leiding).
  6. Schop je schoen minstens drie meter ver (iedere klasgenoot!).
  7. Bouw drie kaartenhuisjes van twee verdiepingen.
  8. - study time -
  9. Hou zes ballonnen een minuut lang in de lucht.
  10. Speeltijd! Speel met alle klassen samen een spelletje jagersbal!
  11. Maak zeven bootjes van papier.
  12. Vertel de hele tijd door om beurten Jantjes-moppen aan de leiding.
  13. Zing zo luid mogelijk allerlei Chiroliedjes.
  14. Roep de hele tijd: “Wij gaan hier winnen!”
  15. - study time -
  16. Masseer de leiding.
  17. Vraag de handtekening van iedereen.
  18. Speeltijd! Speel met alle klassen samen schipper-mag-ik-overvaren.
  19. Maak vijf vlechtjes in iemands haar.
  20. Doe één iemand 25 kledingstukken aan.
  21. - study time -
  22. Doe de volledige minuut lang aan 'muurzitten'.
  23. Zorg dat er altijd twee leden aan het touwtjespringen zijn. Dat mag nooit stoppen, dus je hebt zeker drie springtouwen nodig.
  24. Draai met z'n allen rondjes rond jullie vingers.
  25. Speeltijd: speel kiekeboe!
  26. Schrijf een elfje.
  27. Loop over een denkbeeldige rechte lijn heen en weer.
  28. - study time-
  29. Steek een draad door het oog van vijf naalden.
  30. Stel twee minuten ja-neevragen aan de groep die jullie envelop verstopt heeft om de locatie te vinden.
  31. Beantwoord twee minuten vragen van de groep die aan jullie vragen wil stellen.
  32. Speel dode vis en beweeg niet meer.
  33. Knuffel allen een boom.
  34. Doe de hele minuut lang een schoolbel na, want het is tijd!

 

Study time


Om de tien minuten is het ‘study time’. De rakwi's onderbreken hun opdrachten voor een momentje van 'blokken', huiswerk maken en zich ontspannen als echte studenten. De leiding oordeelt per klas hoe goed hun attitude is in de les en hoe goed ze meewerken en zich concentreren. Afhankelijk daarvan vult de leiding hun 'concentratiefles', waarop aangeduid staat hoeveel water er nodig is om een bepaald aantal minuten te verdienen voor in fase 3.
 

Opdrachten Study time

  • Huiswerktijd:
    Uiteraard is het soms vervelend dat je veel huiswerk hebt als het Chiro is, maar dat wordt in de 'study time' opgelost. De klas krijgt tien minuten tijd om al hun huiswerk te maken.
  • Yogatijd:
    Uiteraard moeten echte studenten zich goed ontspannen. Daarom krijgen ze tien minuten de tijd om rustig te worden met een miniyogales. De hoeveelheid water die ze verdienen, hangt af van hoe ernstig en geconcentreerd ze meedoen.
  • Bloktijd:
    De klas krijgt een krant of tijdschrift. Daarvan moeten ze in vijf minuten zoveel mogelijk lezen en onthouden. Daarna ondervraagt de leiding hen. Hoe meer ze onthouden hebben, hoe meer water ze krijgen.
  • Tafelwedstrijd:
    Omdat het soms nodig is om de tafels van vermenigvuldiging in te oefenen, spelen de rakwi's een klein spel. De klassen staan elk op een rij in estafette-opstelling. Aan de andere kant liggen er bij elke klas tien briefjes met uitkomsten van enkele tafels op. De leiding houdt een blad vast met de verschillende uitkomsten in volgorde. De groep moet zo snel mogelijk in de juiste volgorde de kaartjes omdraaien. Bijvoorbeeld: de eerste speler loopt en draait een briefje om. Is dat niet de uitkomst van de kleinste tafel, dan moet hij of zij dat weer omdraaien. Dan loopt de tweede speler, die probeert ook het juiste briefje te vinden. Zo gaat het verder tot het juiste eerste briefje omgedraaid is. Dan zoeken ze het tweede briefje, enzoverder. De klas die als eerste alle tafels in volgorde omgedraaid heeft, krijgt het meeste concentratiewater.

Ontmantel de bom


Tijdens de versnelde schooldag heeft elke klas een speciale huistaak verstopt van een andere klas, en een minuut vragen gesteld aan de klas die hun huistaak verstopt heeft. De rakwi's zouden dus moeten weten in welke richting ze zo dadelijk moeten gaan zoeken.

Om de bom te ontmantelen, hebben ze speciaal materiaal nodig. Dat kunnen ze verzamelen door een aantal opeenvolgende opdrachten (elke klas op eigen tempo, maar dat zal kort na elkaar komen). In die opdrachten hebben ze het materiaal nodig dat ze verzameld hebben in fase 1. Dit alles, tot en met het ontmantelen, moet gebeuren binnen de tijd die ze verdienden in fase 2. De opdrachten gaan als volgt:

 

  • Met de knikker die ze in fase 1 verdienden, moeten ze een torentje van luciferdoosjes volledig omvergooien. Als dat lukt, mogen ze één luciferdoosje houden voor straks.
  • Met de lucifer en het kaarsje dat ze verdiend hebben in fase 1 én het luciferdoosje uit de vorige opdracht moeten ze naar de plaats waar enkele scharen opgehangen zijn met touwtjes in ieders kleur. Om de schaar te verdienen, moeten ze dat touwtje doorbranden. Het kaarsje moet nog blijven branden!
  • Met de waterballonnen die ze kregen, moeten ze het kaarsje vanop afstand kunnen uitdoven. Eens het kaarsje uitgedoofd is, is de kust weer veilig en mogen ze de grote ballon in hun kleur kapotmaken. Daarin zitten latex handschoenen, die ze moeten aandoen om de bom veilig te ontmantelen. 

Nu ze de latex handschoenen en schaar hebben, moeten ze de huistaak oplossen om te weten welke draadjes (verschillende kleuren) ze moeten doorknippen om de bom te ontmantelen. In de huistaak staan er een aantal vragen over de Chiro (of andere zaken uit hun leefwereld), en als het antwoord op de vraag ja is, wil dat zeggen dat dat gekleurd draadje doorgeknipt moet worden.

 

Einde van het spel


In het laatste spelgedeelte moeten de rakwi's (per klas) hun bom ontmantelen binnen de verdiende tijd. Om het spel een leuk einde te geven, kan je bijvoorbeeld de klassen waarvan de bom ontploft is met bloem laten bekogelen door de klassen waarvan de bom niet ontplofte. Wat ook leuk kan zijn, is om met (zelfgemaakt) kleurpoeder te werken, waarbij de hele groep 'bekogeld' wordt door de leiding met de kleuren van de ontplofte bommen. Dan kan je dat kleurpoeder bijvoorbeeld in het geknutselde bommetje steken.