Zingevende methodieken

De onderstaande methodieken kunnen als inspiratie dienen, maar doe er vooral jullie eigen ding mee. Als je zelf aan de slag gaat, hou dan de volgende vragen in je achterhoofd:

Wat willen we ermee bereiken?

Voor wie is het moment bedoeld?

Is het op maat van onze leden (inhoud, aanpak, moeilijkheid)?

Methodieken

Mijn leukste moment (6 tot 12)

Bedank de kookploeg (iedereen)

Maak samen een kamplied (12 tot 18)

Mijn fijnste moment

Blik met deze methodiek terug op de fijne momenten van het kamp. Het ideale moment om dat te doen, is bij valavond.

Benodigdheden: theelichtjes, scharen, stiften, papier

Leg uit dat jullie iets gaan doen rond je fijnste moment op bivak. Begin daarmee, zodat ze tijdens het knutselen kunnen nadenken. Laat iedereen daarna een of meerdere rondjes uitknippen die even groot zijn als een theelichtje. Daarop schrijven of tekenen ze hun fijnste moment van op kamp. Met oudere leden kan je dat ook over minder leuke momenten doen.

Haal daarna een theelichtje uit elkaar zodat lont, potje en kaarsje drie verschillende stukken zijn. Steek het lontje door de papiertjes, steek het weer door de kaars en stop alles terug in het potje. Het papiertje zit nu onder de kaars.

Ga in een kring zitten. Een voor een vertel je welk moment je in je kaars gestopt hebt. Na je beurt steek je je kaarsje aan. Zo wordt het licht in de kring feller en feller.

Na een tijdje zullen de momenten zichtbaar worden doordat het kaarsvet smelt.

Sluit de avond af met een verhaaltje terwijl de kaarsjes branden. Met oudere leden klets je gewoon gezellig na.

Bedank de kookploeg

Die kookploeg die elke dag heerlijk voor jullie kookt, die verdient toch weleens een extraatje? Hieronder enkele ideetjes!

Vlaggenslinger

Knutsel een slinger van  vlaggetjes om de keuken mee op te fleuren. Laat elk lid een of meerdere vlaggetjes versieren. Je kan hen daarin helemaal vrij laten, of je kan hen wat inspiratie geven.

Laat hen bijvoorbeeld hun favoriete kampmaaltijd tekenen. Of verdeel hen in groepjes en laat hen persoonlijke berichtjes schrijven aan een specifiek persoon.

Rollen omdraaien

De kookploeg staat staat graag in de keuken, maar ze vinden het vast niet erg als de rollen eens omgedraaid worden. Sta eens heel vroeg op en breng hen ontbijt op bed. Of maak er echt een dagactiviteit van en laat elke afdeling een gang voorzien. Stel samen het menu op, ga naar de winkel, enzovoort.

Luchtfoto

Vorm met de hele groep de woorden 'dank u' op de grond. Neem daar een foto van en druk hem af om op het einde van het kamp af te geven. Een fysiek bedankje is altijd fijn. Vergeet natuurlijk ook niet de foto's te delen met de hashtag #dagenvolchiro!

Schrijf samen een kamplied

Gebruik deze methodiek om samen mooi het kamp af te sluiten. Voorzie daar wel voldoende tijd voor. Dit lukt enkel met de oudere afdelingen.

Inhoud verzamelen

Ga in een kring zitten. Geef elk lid een blad papier en laat hen daar bovenaan hun naam op schrijven. Daarna geef je allemaal je blad aan je rechterbuur. Schrijf onderaan op het blad dat je kreeg iets dat je je herinnert over degene van wie het blad is. Vouw dat stukje daarna naar achteren. De papieren gaan zo heel de kring rond.

Melodie kiezen

Het is belangrijk dat jullie een goede melodie hebben om van te starten. Misschien luisteren jullie al een heel kamp naar de nieuwste zomerhit? Of gaan jullie voor een goede oude klassieker? Een nummer met voldoende tekst, duidelijke strofes en een herkenbaar refrein is handig.

Aan de slag

Deel jullie op in groepjes. Pak dat een beetje bewust aan, deze opdracht is niet voor iedereen gemakkelijk. Verdeel de papieren daarna over de groepjes. Elk groepje schrijft een strofe, het refrein wordt ook aan een groepje gegeven.

Op het einde komt alles samen. En nu wachten op het laatste kampvuur!

Meer inspiratie nodig? Haal een exemplaar van Tussend'Oortjes III op in een winkel van De Banier of bestel het online