Mijn leukste moment

Blik met deze methodiek terug op de fijne momenten van het kamp. Het ideale moment om dat te doen, is bij valavond.

Benodigdheden: theelichtjes, scharen, stiften, papier

Leg uit dat jullie iets gaan doen rond je beste/leukste moment op bivak. Begin daarmee, zodat ze tijdens het knutselen kunnen nadenken. Laat iedereen daarna een of meerdere rondjes uitknippen die even groot zijn als een theelichtje. Daarop schrijven of tekenen ze hun fijnste moment van op kamp. Met oudere leden kan je dat ook over minder leuke momenten doen.

Haal daarna een theelichtje uit elkaar zodat lont, potje en kaarsje drie verschillende stukken zijn. Steek het lontje door de papiertjes, steek het weer door de kaars en stop alles terug in het potje. Het papiertje zit nu onder de kaars.

Ga in een kring zitten. Een voor een vertel je welk moment je in je kaars gestopt hebt. Na je beurt steek je je kaarsje aan. Zo wordt het licht in de kring feller en feller.

Na een tijdje zullen de momenten zichtbaar worden doordat het kaarsvet smelt.

Sluit de avond af met een verhaaltje terwijl de kaarsjes branden. Met oudere leden klets je gewoon gezellig na.